Kontrolltornet till piloten: ”Ni har en bomb ombord”

Här är hela konversationen mellan Ryanair-piloten och kontrolltornet – före nödlandningen

Publicerad 2021-05-25

Piloten på flighten som tvingades ned över belarusiskt luftrum ska ha ”lurats” att landa när kontrolltornet i Minsk uppgav att det fanns en bomb på planet.

Det framgår i ett utdrag från samtalet mellan piloten och den belarusiska flygledningen.

– Vi har information från säkerhetstjänsten om att ni har en bomb ombord, ska man ha sagt från flygledningstornet i Minsk.

Under söndagen beordrades en Ryanairflight att ändra kurs när planet var en liten bit från Litauen som var den egentliga destinationen.

Planet tvingades landa i Minsk på direkta order från Belarus diktator Aleksandr Lukasjenko. Anledningen var att man ville gripa den regimkritiske belarusiske journalisten Roman Protasevitj.

Nu har Belarus transportministerium publicerat ett utdrag ur samtalet mellan Ryanair-piloten och flygledartornet i Minsk där det framgår hur flygledningspersonalen lyckas lura ned flygplanet på belarusisk mark.

Här kan du läsa hela utdraget.

Piloterna fick meddelandet: ”Ni har en bomb ombord.” Här syns det på marken efter den dramatiska landningen.

”Ni har en bomb ombord”

Piloten:

– Minsk, goddag, RYR 1TZ, FL390, närmar oss Somat.

Kontrolltornet;

– Minsk kontroll, god eftermiddag, radarkontakt.

P:

– Varsågod.

K:

– RYR 1TZ för er information, vi har information från säkerhetstjänsten att ni har en bomb ombord och att den kan aktiveras över Vilnius.

P:

Okej, RYR 1TZ, kan du upprepa meddelandet?

K:

RYR 1TZ, jag upprepar, vi har information från säkerhetstjänsten om att ni har en bomb ombord. Bomben kan komma att aktiveras över Vilnius.

P:

– Uppfattat.

K:

– RYR 1TZ, av säkerhetsskäl så rekommenderar vi att ni landar på UMMS.

P:

– Okej ...det. Det. Uppfattat, ge oss alternativ tack.

P:

– RYR 1TZ.

K:

– RYR 1TZ.

P:

– Bomben ... var kom den från? Var ifrån fick ni information om den?

K:

– RYR 1TZ vänta tack, RYR 1TZ.

P:

– Varsågod.

K:

– RYR 1TZ flygplatsens säkerhetspersonal informerade om att de fått ett mail.

P:

– Uppfattat. Säkerhetspersonal från Vilnius eller Grekland?

K:

– RYR 1TZ detta mail delades på flera flygplatser.

P:

– Uppfattat. Vänta. Radar, RYR 1TZ.

K:

– RYR 1TZ.

P:

– Kan ni ge oss frekvensen för (oläsbart) företag så att vi kan (oläsbart).

K:

– RYR 1TZ repetera vilken frekvens ni behöver.

P:

– Vi behöver bara ha koll på företagets verksamhet, om det finns någon frekvens för det (oläsligt).

K:

– Behöver ni RYR operation-frekvens?

P:

– Det är korrekt 1TZ.

K:

– Vänta, tack. RYR 1TZ, vänta tack.

P:

– Väntar. RYR 1TZ några annonseringar?

K:

– RYR 1TZ vänta, vi väntar på informationen.

P:

– Kan du upprepa om jag måste ringa till flygplatsen som myndigheterna ... (oläsligt) att avleda.

K:

– RYR 1TZ jag läser dig TRE, upprepa, tack.

P:

– Radar, RYR 1TZ.

K:

– RYR 1TZ , kör.

P:

– Kan du upprepa IATA-koden på flygplatsen som myndigheterna rekommenderade oss att leda om till?

K:

– RYR 1TZ uppfattat, vänta tack.

P:

– Okej, jag ger dig (oläsligt) kan du upprepa IATA-koden för flygplatsen som myndigheterna har rekommenderat oss att leda om till?

K:

– RYR 1TZ vänta.

P:

– Vänta, uppfattat.

K:

– RYR 1TZ .

P:

– Varsågod.

K:

– IATA-koden är MSQ.

P:

– Kan du upprepa det igen tack?

K:

– IATA-koden är MSQ.

P:

– MSQ, tack.

P:

– RYR 1TZ återigen, rekommendationen att leda om till Minsk, varifrån kom den, varifrån kom den? Företag? Kom det från myndigheter från avgångsflygplatsen eller myndigheter på ankomstflygplatsen?

K:

– RYR 1TZ, detta är våra rekommendationer.

P:

– Kan du säga det igen?

K:

– RYR 1TZ, detta är våra rekommendationer.

P:

– (Oläsligt).

P:

– Sa ni att det är era rekommendationer?

K:

– RYR 1TZ, Charlie-charlie.

K:

– RYR 1TZ vi har markfrekvenser för Vilnius 131.750.

P:

– Och vi har kontakt... (oläsligt).

K:

– RYR 1TZ, meddela ert beslut tack?

P:

– Radar, RYR 1TZ.

K:

– RYR 1TZ, meddela ert beslut tack?

P:

– Jag behöver svar på frågan, vad är koden på (oläsligt) grön, gul eller röd.

K:

– Vänta.

K:

– RYR 1TZ, de sägerr att koden är röd.

P:

– Uppfattat, i så fall, håller vi nuvarande position.

K:

– Uppfattat, håll er position, håll FL390.

P:

– Okej, upprätthåller vår nuvarande position FL390 RYR 1TZ.

P:

– RYR 1TZ vi förklarar en nödsituation MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY RYR 1TZ. Vår avsikt är att leda om till Minsks flygplats.

R:

– RYR 1TZMAYDAY, Roger. Standby för vektorer.

P:

– Standby RYR 1TZ.

P:

– RYR 1TZ begär nedstigning till 10 000 feet.

R:

– RYR 1TZ , nedstigning FL100.

P:

– Nedstigning (oläsligt) RYR 1TZ.

K:

– RYR 1TZ från nuvarande position KOLOS: Kilo Oscar Lima Oskar Sierra.

P:

– Direkt till KOLOS RYR 1TZ.

K:

– RYR 1TZ hur läser du mig?

P:

– Jag läser dig 5 RYR 1TZ.

K:

– Uppfattat.

K:

– RYR 1TZ behöver ni någon flygplatsinformation och väderinformation?

P:

– Vi kan (oläsligt) ATIS från Minsk... tillräckligt.

K:

– RYR 1TZ behöver ni ATIS-frekvens?

P:

– Vi har den. 09: Det är 128.850, 1 TZ.

K:

– 09:51:50: RYR 1TZ

P:

– 1TZ, varsågod.

K:

– RYR 1TZ KOLOS 2H ankomst, RW används 31R och om du behöver råd om vektorer.

P:

– Okej, KOLOS. kan du säga (oläsligt).

K:

– KOLOS 2H ankomst.

P:

– KOLOS 2H ankomst. RW 31R, RYR 1TZ.

K:

– Och ATIS-frekvens är 128.850.

P:

– 28.85.

K:

– RYR 1TZ och meddela passagerare ombord och om det finns farligt gods ombord.

P:

– Inget farligt gods ombord, standby... Och vi behöver 130 för att undvika.

P:

– RYR 1TZ vänder om 130 för att undvika.

K:

– RYR 1TZ uppfattat vänder 130 klart väder.

P:

– WILCO.

P:

– RYR 1TZ 133 personer ombord.

K:

– 133 personer ombord, uppfattat tack.

K:

– RYR 1TZ när ni är redo meddela förväntad ankomsttid.

P:

– RYR 1TZ ber om att få nedstiga 9 000 feet.

K:

– RYR 1TZ nedstigning FL90.

P:

– Nedstigning FL90, RYR 1TZ.

K:

– RYR 1TZ närmar sig Minsk på 125.9.

P:

– 125.9, RYR 1TZ.

PODD En unik flygkapning

Aftonbladet Daily med Wolfgang Hansson, utrikespolitisk kommentator.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på Lyssna-knappen