200 sekunder

H&M-chefens osanna uppgifter – under granskning

H&M-anställd: Ingen som har frågat oss

Av: 

Mattias Sandberg

Robert Aschberg

Lindah C Mohlin

NYHETER

Diskrimineringsombudsmannen inledde en granskning av H&M – efter rasismavslöjandet.

Miljardföretagets landschef Filip Ekvall påstod för myndigheten att 200 sekunder visade upp fall som inte var ”likartade”.

Här är filmerna som visar hur två kvinnor behandlas helt olika när de försöker byta samma plagg – i samma butiker.

200 sekunders granskning av H&M – där anställda och en dold kamera avslöjade rasism – väckte starka reaktioner.

Över 60 personer, både kunder och anställda, har hittills vittnat om diskriminering.

Efter avslöjandet reagerade jämställdhetsminister Åsa Lindhagen (MP) och Diskrimineringsombudsmannen, DO, inledde en tillsyn.

Nu i mars kom beslutet.

Enligt myndigheten framgick det inte av 200 sekunders program att det rörde sig om “jämförbara situationer”.

Aftonbladets 200 sekunder genomförde ett test - se hur det gick i programmet.

I programmet utrustades två kvinnor med dold kamera.

Den ena är en kvinna med utländsk bakgrund och den andra är en reporter som är född i Sverige.

Båda försökte utan kvitto byta en grå jacka för 499 kronor, där lapparna satt kvar. Något som är tillåtet enligt H&M:s kundservice.

Chefens osanna uppgifter

I var tredje butik nobbades kvinnan med utländsk bakgrund - medan den svenskfödda reportern fick byta jackan i samma butiker.

DO ansåg att “uppgifternas anonyma karaktär” gjorde att de inte kunde utreda förhållanden närmare” och att ord stod mot ord.

H&M:s landschef Filip Ekvall försvarade klädjätten under DO:s granskning.

Ekvall påstod i en lång skrivelse att fallen som 200 sekunder visade inte var ”likartade” i en butik:

“I Sekvensen hörs att den medarbetare som nekade returen gjorde bedömningen att “det är för mycket”. Detta medan den andra medarbetaren som uttryckt att H&M kunde acceptera returen trots att den senare inte genomfördes, menar att det bara var frågan om ett plagg och att det inte var fråga om något högt värde. Fallen var därmed inte likartade”, stod det i skrivelsen som Ekvall och en kollega undertecknade.

I 200 sekunders grundmaterial framgår att i samtliga de tre butiker som visades i programmet så nobbades kvinnan med utländsk bakgrund när hon försökte byta den gråa jackan för 499 kronor – medan den svenskfödda reportern fick byta jackan.

Det inträffade på H&M:s butik i Kungens kurva, i city och i Nacka.

Vägrar se

200 sekunder har bjudit in H&M för att titta på programmets grundmaterial.

Men klädjätten vägrar:

“Vi tackar för förfrågan, men väljer att avböja då ärendet är avslutat”.
H&M skriver även:
”Vårt svar till DO baserades på flera olika delar, bland annat på en internutredning och på de uppgifter som fanns publicerade i inslaget. DO har gjort en bedömning och har avslutat ärendet. Vi hänvisar därför till DO:s utlåtande”.

”Inte gjort någon utredning”

I 200 sekunders program avslöjade även nuvarande och före detta H&M-anställda hur de hade uppmanats av chefer att följa efter kunder i butik och även konfrontera dem.

– Jag märker tydligt att det är en rasismkultur i butiken. De ber oss ofta att springa efter invandrarfamiljer, sa en person.

En annan H&M-anställd berättade en liknande historia:

– Det har också hänt vissa gånger att personer följt efter en kund, hela tiden, för att den är mörkhyad.

För DO har H&M uppgivit att en internutredning inte visat några tecken på att butikspersonal har följt efter eller uppmanats att följa efter kunder.

Att butikspersonal konfronterat kunder tillbakavisades även av H&M.

200 sekunder har varit i kontakt med H&M-anställda som medverkade i programmet.

En av dem berättar:

– Det är ingen av de ansvariga på H&M som ens har frågat oss någonting om detta. Man har inte gjort någon utredning alls, inte i vår butik i alla fall. Jag blir upprörd men samtidigt blir jag inte förvånad. De säger så för att det ska se bra ut på ytan. De skickade ut en en snabbkurs som man skulle göra tillsammans med butikschefen men det har inte ens gjorts.

Hur har det varit sedan vi gjorde granskningen?

– Personalen har blivit mer uppmärksam på hur vi behandlar kunderna. Jag ser på mina kollegor att man har en bättre jargong när man bemöter kunderna.

I samband med 200 sekunders program förra året, vägrade klädjätten och vd:n Helena Helmersson under sju veckor att ställa upp på en intervju.

Trots flera förfrågningar ville företaget inte titta på programmet före publicering.

I stället valde Helmersson att bryta tystnaden i en intervju med Dagens Nyheter.

– Visst kan man få kritik från vissa håll, och det ska man ju lyssna på, men det handlar också om att inte tappa siktet på vart vi ska och vilka vi vill vara, sa hon till tidningen.

Efter 200 sekunders program har H&M uppgivit att de ska inleda en översyn av riktlinjerna för bytes- och återköpshantering.

200 sekunder är Aftonbladets och Viafrees tv-program för snabba granskningar – som passar utmärkt att titta på i din mobiltelefon.

Robert Aschberg, Lindah C Mohlin och Mattias Sandberg synar maktmissbruk, samtidsfenomen och enskilda fall som väcker känslor.

SÅ TIPSAR DU 200 SEKUNDER

  • Har du råkat ut för något som vi kan berätta på 200 sekunder? Tipsa redaktionen: tipsa200sek@aftonbladet.se.
  • Du kan också använda Aftonbladets krypterade tjänst Tipsa.
  • Har du ett extra känsligt tips: Kontakta oss genom Secure Drop
  • Du har alltid rätt till källskydd.

ANNONS EXTERN LÄNK

Munskydd, hudvård och vitaminer – handla allt inför hösten hos MEDS

MEDS

Publisert:

Aftonbladet

/

Nyheter

/

200 sekunder

LÄS VIDARE

Här avslöjas H&M av dolda kameran

ÄMNEN I ARTIKELN

200 sekunder

H&M, Hennes & Mauritz

Rasism

Helena Helmersson

Diskriminering