Nya rekordsiffror för Aftonbladet

Aftonbladets chefredaktör: Jag vill rikta ett stort tack till er alla för förtroendet

Nu är det dags för siffror. Igen. Här är den korta versionen:

Aftonbladet slog i januari 2019 rekord i engagemang. Varje dag nådde vår journalistik digitalt och i papperstidningen nära fyra miljoner svenskar, mer exakt 3 935 000. Det är långt fler än vad någon annan nyhetssajt är i närheten av. Gapet till tvåan är nära en miljon. Och då är ändå tvåan egentligen tre tidningar som räknas ihop: Expressen, GT och Kvällsposten.

Det är fakta. Men låt oss utveckla det hela en smula.

Under en sommar präglad av extremvärme, skogsbränder och fotbolls-VM slog Aftonbladet läsarrekord. Med 3,9 miljoner läsare och tittare varje dag var juli 2018 vår bästa månad någonsin. Svårslaget, tänkte jag.

Dubbla rekord i januari

Jag måste därför erkänna att jag blev överraskad när siffrorna för januari trillade in från räckviddsmätningen Orvesto Internet. Där ser vi att Aftonbladet redan nu, under januari månad, har slagit detta rekord. Med 3,935 miljoner varje dag i total räckvidd (där ingår både papper och digitalt) gör Aftonbladet sin starkaste månad någonsin. Vi slår också rekord i total digital räckvidd, med 3,7 miljoner användare varje dag, varav historiskt många besöker oss i mobilen.

Avslöjade regeringsbildningen

Självklart har nyhetsläget med saken att göra också nu. De politiska partiernas till synes evighetslånga process för att hitta en regering som kunde tolereras av riksdagen kulminerade under januari, och läsarnas intresse var enormt. Aftonbladets politikreportrar kunde till råga på allt först av alla berätta att avtalet som kom att lösa regeringsbildningen rotts i hamn. Det var mitt under vårt dagliga morgonmöte den 11 januari som reportrarna Pär Karlsson och Olof Svensson plötsligt fick nyheten bekräftad av flera av varandra oberoende källor. Sedan gick allt väldigt snabbt. Avslöjandet blev till en rad artiklar som naturligtvis hör till januaris mest lästa. Bland det mest lästa under slutet av förra året och början av 2019 är också vår ambitiösa nöjesbevakning, inte minst nu i Mellotider.

Dagligt fokus

Men det finns ett problem med att göra tidning, vare sig man gör den digitalt eller på papper: du kan aldrig leva på gamla meriter. Att många kom till oss den där fredagen garanterar inte att de återvänder på lördagen och söndagen. Vi identifierar oss fortfarande mycket som en kvällstidning, även om ordets innebörd blir allt mindre tydligt för de unga läsare som aldrig köper papperstidning utan som ser oss som den dygnet runt-förmedlare vi är i dag. En central del i den identiteten är medvetenheten om att vi måste slita hårt för att vinna våra läsare varje dag. Sju dagar i veckan. Vi har aldrig kämpat för att bli lästa bara när vi gör våra största avslöjanden, vi har aldrig strävat efter att så många som möjligt att läsa oss en eller två gånger i veckan. Tvärtom har vi med löpsedlar, ettor och den digitala journalistiken hela tiden fokuserat på att vara relevanta, intressanta och tilltalande – varje dag.

30 miljoner sidvisningar – varje dag

Det nya är att vi adderat ytterligare en parameter: Vi vill vinna läsarna flera gånger varje dag. Det behövde vi inte bekymra oss om på 1990-talet, men så ser mediernas utmaning ut i dag. Och vi får ett stort förtroende av Sveriges nyhetsläsare: Ni läser numera fler artiklar och stannar längre på Aftonbladet. Vi bygger lojalitet och vana. Antalet sidvisningar per besök har ökat. Vi ligger på totalt runt 30 miljoner sidvisningar – varje dag.

Dessutom har vi en position som alla andra medier i Sverige och de flesta internationellt avundas: Läsarna kommer direkt till Aftonbladet. Vår förstasida har en helt unik position och vi har runt 80 procents direkttrafik, det vill säga att en överväldigande majoritet går direkt till Aftonbladets sajt utan att söka eller länkas från andra. Den relationen är oerhört värdefull. Det är så vi kan bygga en stark affär som säkrar journalistiken framåt.

Aftonbladet är förstahandsvalet

I den senaste rapporten från Ungdomsbarometern behåller Aftonbladet sin starka position som nyhetsförmedlare. När undersökningen ställer frågan om vart man i första hand vänder sig för nyheter är svaret följande:

Aftonbladet är förstahandsvalet (26%), följt av SVT och TV4. På plats fyra ligger Sveriges Radio och sedan kommer Omni och Expressen på samma nivå med 5 procents svarsandel.

Till Aftonbladet kommer man för den breda nyhetsförmedlingen, en snabb nyhetsrapportering, bra sportbevakning i kombination med ett enkelt tillgängligt språk och en lätthanterlig hemsida. Glädjande för svenska medier är att hälften av de tillfrågade fortfarande tar del av nyheter från en svensk sajt varje dag. Men andelen krymper, sociala medier är på frammarsch.

Det är med internationella giganter som Facebook, Google och Netflix vi slåss om uppmärksamheten. Slaget om läsarnas förtroende och tid står varje dag. Det hjälper inte att räkna hem fina veckosiffror när matchen spelas någon annanstans.

Vi lovar göra vårt bästa för att du och alla andra ska fortsätta välja Aftonbladet som första nyhetskälla, för att ni ska komma till oss ofta och känna att det är mödan värt.

Aftonbladet fick en bra start på 2019. Jag vill rikta ett stort tack till er alla för förtroendet. Men prestationen i januari måste vi nu lägga till handlingarna. Så ser den krassa verkligheten ut. Nu är det vårt ansvar att se till att du och alla andra – halva Sverige – vill fortsätta komma till Aftonbladet och ta del av vår journalistik. I dag. I morgon. Varje dag. Helst flera gånger.