EU stoppar flygplanstyp efter Umeåkraschen

TT

Uppdaterad 2019-07-20 | Publicerad 2019-07-19

Blommor och ljus på marken intill fallskärmsklubben i Umeå, två dagar efter den flygolycka där nio personer omkom.

Den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten Easa stoppar flygplansmodellen Gipps Aero GA8 Airvan, som var inblandad i flygkraschen i Umeå, från att flyga inom EU. Det rapporterar SVT Nyheter Västerbotten.

"Tidiga rapporter visar att en vinge kan ha lossnat från flygplanet innan det störtade, men roten till olyckan är inte fastslagen", skriver Easa enligt SVT.

Nio personer omkom i kraschen. Den officiella identifieringen av dem som omkom blev klar tidigare under fredagen.

Sju av dem var män mellan 20 och 55 år. De andra två var kvinnor, 26 respektive 40 år. Samtliga nio var boende i Umeå och var, förutom piloten, i luften för att hoppa fallskärm.

Olyckan utreds av Haverikommissionen.


PODD: Teorierna bakom flygolyckan i Umeå

Aftonbladet Daily går igenom den tragiska olyckan i Umeå där nio personer omkom efter att det enmotoriga flygplanet störtat. Det är den sjunde allvarligaste flygolyckan i Sveriges historia, och den allvarligaste sedan 1989.

– Flygplanet har kommit i en spiralrörelse och då utvecklats stora g-krafter. De som är ombord på planet blir då klistrade mot vad de då befinner sig vid och kan inte ta sig ut, säger Jan Ohlsson, journalist och flygexpert som menar att det finns en mängd orsaker som kan ligga bakom olyckan.

 Lyssna  iPhone  Acast  Spotify

 

Lyssna på podden genom att
⬇️ klicka på PLAY-knappen