Hälften av alla tåg genom Stockholm ställs in – trots MSB:s varningar

Publicerad 2022-01-29

Runt hälften av alla tåg som går genom Stockholm har ställts in.

Trafikledare är sjuka och reservpersonalen är slut.

MSB har länge varnat för det som nu blivit verklighet och flera tåg med både gods och resenärer riskerar att bli stående.

– Jag har aldrig någonsin varit med om det här. Det finns ingen som kan styra och leda tågen, säger Bengt Olsson på Trafikverket.

Tågstrulen fortsätter. Vid jul var det SJ:s personal som var sjuk, nu är det Trafikverkets trafikledare.

Tågen styrs av Trafikverket vars trafikledare följer tågen överallt genom Sverige, dygnet runt. De bestämmer var tågen ska köra och vilka växlar som ska läggas om.

I Stockholm är så många trafikledare sjuka att hälften av all trafik som passerar måste ställas in över helgen. Fjärrtåg, regionaltåg, pendeltåg och godståg.

– Jag har jobbat med tåg sedan 1988, vi har aldrig behövt ställa in tågtrafik. Vi har varit väldigt glada att vi kunnat hålla igång trafiken sedan pandemin slog till. Men vi har använt reservkapaciteten och nu fungerar det inte längre, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

– Stockholm är ett nav i Sveriges tågtrafik. Man måste känna till sitt område och vilka spår som finns där. Det går inte att flytta en specialist från Norrlands inland till Stockholm.

”Regeringen har inte förmågan”

Om fler tågledare blir sjuka riskerar fler tåg och pendeltåg att bli stående. Viktig godstrafik med till exempel mat, malm och bränsle prioriteras framför persontåg men kan också ställas in – med ekonomiska konsekvenser för resenärer och företag.

Den mest samhällskritiska lasten skickas oftast med flyg eller lastbil.

Mellan 40 och 60 procent av Sveriges persontrafik passerar genom Stockholm.

Kristoffer Tamsons (M), Stockholms trafikregionråd och SL:s ordförande.

– Enligt uppgift i media tvingar Trafikverket oss nu ställa hälften av tågtrafiken i Stockholm för att de inte klarar av sin trafikledning. Det är under all kritik och visar åter att regeringen inte har förmåga upprätthålla sin verksamhet i kris på så sätt de kräver av alla andra, säger Kristoffer Tamsons (M), Stockholms trafikregionråd och SL:s ordförande.

MSB: Risken vi flaggat för under hela pandemin

Vissa yrken är väldigt känsliga för stora personalbortfall. Enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, är trafikledare en kritisk yrkesgrupp.

– Det är en risk vi flaggat för under hela pandemin. Speciellt de senaste veckorna. Vi är medvetna om att det finns små grupper med specifik kompetens. Det finns inte så mycket reserver. Det finns inga funktionskrav på verksamheten. Trafikverket gör en dimensionering utifrån vardagen som de bygger upp sin verksamhet utifrån. Så är det inom många verksamheter. Det är ju den nivå vi valt, politiskt ytterst, säger Jan-Olof Olsson, handläggare inom försörjningsberedskap på MSB.

SJ har ställt in ett 20-tal avgångar på lördagen. Även tåg i Mälardalstrafiken ställs in, enligt SVT.

Under pandemin har folk rest mindre och det är framför allt industriell ekonomi som påverkas.

– Det är bräckliga system som fungerar jättebra för det mesta. Men ibland fungerar de inte. Det blir besvär för många. Man gör ett val på vad som är rimliga kostnader och rimliga volymer.

Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

”Ingen går på sparlåga”

Trafikverket har kallat och beordrat in all tillgänglig extrapersonal.

– Det finns ingen som går på sparlåga. Snarare tvärtom. Det är betydligt fler tåg som kör idag än någonsin tidigare. Det måste finnas personal som kan leda dem, säger presschefen Bengt Olsson.

Varför har ni inte fler anställda?

– Det har aldrig någonsin varit en pandemi. Man kan inte ha folk anställda utifall att det någonsin kommer en pandemi.

Hur länge kommer det här att pågå?

– Du frågar hur långt ett snöre är just nu. Det beror på. Det går inte att förutse hur viruset eller smittspridningen beter sig. Man kommer att få ta löpande beslut varje dygn.