Aftonbladet Daily är Sveriges största kommersiella podd

Publicerad 2022-03-09

”Förra veckan gjordes några av de bästa och viktigaste avsnitten som gjorts av podden så det är kul att så många har hittat oss”, säger Niklas Ornerud, podcastchef på Aftonbladet.

För första gången någonsin är en nyhetspodd Sveriges största kommersiella podd.

Och inte helt oväntat är det Aftonbladet Daily som tar förstaplatsen.

– Det är helt fantastiskt. Otroligt kul att se att det stenhårda jobbet redaktionen lagt ner under lång tid äntligen når ut så brett, säger Niklas Ornerud, podcastchef på Aftonbladet.

Ursäkta, Alex & Sigge, nu är Aftonbladet Daily Sveriges största kommersiella podd med en räckvidd på 360 224 krossar den fördjupande nyhetspodden all konkurens, enligt Poddindex. Tvåan på listan, Johanna Nordströms och Edwin Törnbloms, Ursäkta hade en räckvidd på 227 434 och trean, Alex & Sigges podcast, 220 012.

– Under exceptionella nyhetslägen vänder sig läsarna till Aftonbladet, det är sedan gammalt. Det är väldigt kul att se att detta nu även gäller lyssnarna och att vi kan ge dem svar på frågorna de har och att sätta den turbulenta tiden som råder i ett sammanhang, säger Niklas Ornerud, podcastchef på Aftonbladet.

Funnits i tre år

Den fördjupande nyhetspodden Aftonbladet Daily har funnit i sin nuvarande form i ganska exakt tre år och har sakta men säkert växt sig större och större. Men det var i och med Rysslands invasion i Ukraina som lyssningen fullständigt sköt i höjden.

Räckvidden ökade med 122 procent och lyssningen med 121 procent jämfört med veckan innan.

”Bästa och viktigaste avsnitten”

– Redaktionen har verkligen slitit för det här och det är kul att de får se resultat för alla timmar de lagt ner. Förra veckan gjordes några av de bästa och viktigaste avsnitten som gjorts av podden så det är kul att så många har hittat oss, säger Niklas Ornerud.

Hur ska ni göra för att befästa positionen som nummer ett?

– Vi kommer fortsätta att försöka göra det svåra enkelt och hålla oss relevanta för lyssnarna. Samtidigt är vi ödmjuka och vet att vi måste jobba hårt för att kunna hålla oss kvar i toppen.

På topp 50 återfinns även Aftonbladet poddarna, Schlagerkoll (25), Aftonblaet Krim (29) och En varg söker sin podd (44).

Bland alla poddar i Sverige placerar sig Aftonbladet Daily på andra plats efter P3 Dokumentär.

Ny chans: Lyssna här på förra veckans avsnitt

Följ ämnen i artikeln