Postnord placerade paketbox hos Anette: ”Folk knackar på”

”Det är heltokigt”

Uppdaterad 2022-11-27 | Publicerad 2022-11-26

Postnord placerar ut tusentals paketboxar i hela landet.

Men Anette Lundström är besvärad då de nya boxarna blev placerade på samma adress som hennes bostad.

– Folk knackar på hemma hos oss och frågar var deras paket är, säger hon.

Postnord ska placera ut 4 500 boxar i hela landet, vilket motsvarar närmare en fördubbling av paketboxar, innan årets slut.

Det meddelade Postnord tidigare i ett pressmeddelande, där de också meddelade att placeringen av boxarna skett ”i samarbete med lokala kontakter”.

Postnord har placerat en av sina paketboxar precis utanför Anette och Micke Lundströms bostad.

Enligt Mathias Olsson, chef för Postnords ombudsnät, är tanken med paketboxarna att öka närvaron runt om i Sverige och på landsbygden.

Fick postbox – på sin egen adress

Men för Anette Lundström, som bor i Tullinge i södra Stockholm, har de nya boxarna inneburit att grannar knackat på hemma hos henne.

– Det är heltokigt för vårt radhus har exakt samma adress som de nya boxarna och har gjort det sedan några månader tillbaka. Boxarna ligger ungefär 40 meter från vårt hem så grannarna har knackat på här förvirrade och frågat efter sitt paket, säger hon.

Postnords svar: ”Olyckigt”

– Nu har det stannat flera utanför vår bostad och kollat in hos oss för att de inte förstår var paketen har tagit vägen.

Paret Anette och Micke Lundström.

Anette Lundström har försökt kontakta Postnord som hittills bara har svarat att ”det är olyckligt”.

– Boxarna har ju redan stått här i flera månader. Nu inför jultider kan det komma ännu fler och knacka på här. Söker du på adressen för boxarna så hamnar du rakt hemma hos oss. Det är väldigt vilseledande, säger Anette.

Postnord meddelar på söndagen att de har rättat till adressen för paret i Tullinge.

”Vi kommer uppdatera våra system under måndagen så att familjen Lundström i Tullinge slipper bli störda i fortsättningen. Varför det blir så här beror på att ibland så finns det ingen unik adress att sätta paketboxen på och då hamnar den på en befintlig adress”, skriver Viktor Rosenqvist, chef för paketboxar på Postnord och fortsätter:

”Vi jobbar ständigt i vårt placeringsarbete med att undvika den här typen av situationer, men ibland blir det fel och då rättar vi så fort vi bara kan. Jag beklagar att familjen Lundström upplevt situationen som besvärlig och hoppas att situationen nu löser sig med de nu vidtagna åtgärderna.”

Följ ämnen i artikeln