Swedbanks pengakaos över: ”Pengarna har varit trygga”

Publicerad 2022-04-29

It-störningarna hos Swedbank ska nu vara åtgärdade.

Swedbank meddelar nu att fredagens stora it-störningar är åtgärdade.

Under kvällen kommer felaktiga uppgifter på kundernas konto att rättas.

”Kundernas pengar har hela tiden varit trygga” skriver bankens presstalesperson i ett mejl till Aftonbladet.

Swedbank meddelar nu att bankens problem med en it-störning ska vara löst.

“Det tekniska felet är nu löst och saldouppgifterna rättas. Kundernas pengar har hela tiden varit trygga” skriver deras presstalesperson Ralf Bagner i ett mejl till Aftonbladet.

Tidigare har vissa kunder sett felaktiga saldouppgifter i banken men under kvällen ska det rättas till, enligt Ralf Bagner.

“De kunder som haft felaktigt information på kontot kan successivt, under kvällen, se korrekta uppgifter” skriver han.

Swedbank ber också kunderna om ursäkt och beklagar ännu en gång dagens störningar.

“Om kunder anser sig ha lidit ekonomisk skada pga störningen ska de kontakta banken. Vi kommer att hantera de kundförfrågningar som kommer in enligt gängse rutiner och avtal” skriver Ralf Bagner i mejlet.

Sent på kvällen hade många kunder fortfarande problem.

“Arbetet med att rätta saldouppgifterna pågår, men tar lite längre tid än vi hoppats på” skriver Unni Jerndal, senior rådgivare på Swedbank till TT.

Swedbanks presstalesperson Ralf Bagner meddelar att bankens problem med en it-störning ska vara löst.