Växande H&M-ilska i Kina – butikerna är försvunna från kartor

Publicerad 2021-03-26

Raseriet mot H&M växer i Kina.

Klädbutikerna har raderats från kartan i Kinas största taxi-app – och varorna har plockats bort från e-handelsjättarna.

– I nuläget är det som att folk tävlar om att stå upp mot västvärlden, säger Oscar Almén, forskare vid FOI.

I måndags beslutade EU om sanktioner mot fyra kinesiska tjänstemän i Xinjiang-provinsen, kopplat till förtryck mot den muslimska folkgruppen uigurer. Det är första gången EU sätter in sanktioner mot Kina sedan 1989.

På det politiska planet har Kina svarat med sanktioner mot européer. Bland annat mot Björn Jerdén som leder den svenska regeringens kunskapscentrum om Kina.

Ungdomspartiet startade kampanjen

En omfattande kinesisk kampanj pågår även mot västerländska företag som Nike, Adidas, Burberry och svenska H&M.

I H&M:s fall är det Kinas kommunistiska ungdomsparti som plockat upp och gett spridning åt ett uttalande från förra året, om att klädjätten inte skulle köpa in bomull från Xinjiangprovinsen på grund av rapporter om tvångsarbete.

– Det känns som att det är intentionellt riktat mot just H&M. Man kan bara spekulera kring hur det kommer sig, eftersom det inte är något som kinesiska myndigheter går ut med, säger Oscar Almén, forskare på Asien- och mellanösternprojektet på Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI).

H&M har i princip raderats från internet i KIna.

Relationerna mellan Kina och Sverige har varit ansträngda under en längre tid.

– Tidigare var det framförallt kring Gui Minhai-frågan. Men efter att Huawei portades från att verka i 5G-utbyggnaden sa man att man skulle straffa Sverige. De flesta har väntat på att Ericsson kommer drabbas och där har vi inte sett något än, men det kan ju komma.

Dilemma för H&M

Reuters rapporterar under fredagen att H&M:s butiker i Kinas större städer inte går att finna i Didi, som är Kinas motsvarighet till taxitjänsten Uber. H&M-varor är också bortplockade från e-handelsjättarna Alibaba, Taobao och JD.com.

– Det finns en risk för att man ska ge sig fysiskt på butikerna. Det har hänt tidigare i historien när det varit stora demonstrationer mot olika företag eller stater, att man faktiskt gett sig på och förstört materiell egendom, säger FOI-forskaren Oscar Almén.

Aftonbladet har sökt H&M. En medarbetare på företagets pressavdelning svarar: ”Vi har i dagsläget inga kommentarer”. Enligt Reuters har en länk till Xinjiang-uttalandet på H&M:s sektion för mänskliga rättigheter tagits bort.

– Det klart att det är ett dilemma för dem, i och med att de å ena sidan har trycket från väst att följa ”corporate social responsibility” och alla de frågorna. Samtidigt har man trycket från Kina och den kinesiska marknaden är väldigt stor. Så det är inte en trevlig position, säger Oscar Almén.

Löfven: ”Måste hålla i balansen”

Xinjiang är en mycket känslig fråga för Kina. Kändisar och influencers har offentligt tagit avstånd från företag som tagit ställning i frågan.

– Den största rädslan Kinas regering har är att landet ska splittras upp. Det finns en misstanke om att västvärlden är ute efter att separera och splittra upp Kina, när det gäller Tibet, Taiwan och Xinjiang. Så det är en otroligt emotionellt laddad fråga från den kinesiska sidan, säger Oscar Almén.

Personal får hjälp med arbetet av en vakt.

I och med den växande konflikten mellan västvärlden och Kina väcks också frågetecken kring om EU:s investeringsavtal med Kina kommer kunna bli verklighet. Stefan Löfven ville i dag inte ta ställning kring avtalets framtid.

– Det är flera som pratat om att det här avtalet inte bör skrivas på, men jag anser att vi måste hålla i balansen, säger Stefan Löfven till TT.

Samtidigt backar statsministern upp H&M.

– Jag tycker att det är väldigt bra att företagen tar ansvar för löntagarnas villkor runt om i världen, att löntagare behandlas med respekt.