Ingemar hade inbrott – då fungerade inte Verisures larm

Ex-polisen: Vi litade på det till 100 procent

Uppdaterad 2022-03-24 | Publicerad 2022-03-23

Den pensionerade polisen Ingemar har varit kund hos Verisure i nio år.

Men när inbrottstjuvar slog till mot hans hem i Vingåker i somras fungerade inte larmet.

– Det var en falsk säkerhet vi hade, säger Ingemar.

Verisure är Sveriges största leverantör av hemlarm med över en halv miljon kunder.

”Oavsett vad som händer kan du lita på att vi finns här för dig och att ditt hem är säkert när du är kund hos oss” skriver Verisure på sin hemsida. Aftonbladets granskande program ”200 sekunder” har pratat med före detta anställda och kunder som ger en helt annan bild.

Ingemar är besviken på Verisure.

Den pensionerade polisen Ingemar i Vingåker kände sig trygg när han och frun åkte bort och huset var larmat. Men när de kom hem var hemmet genomsökt och hustruns guldsmycken stulna.

Larmet hade inte fungerat.

– Tjuvarna måste ha rört sig genom hela huset, men larmet löste inte ut. Det fungerade inte när det var skarpt läge.

Gick att gå med böjda knän

En tekniker från Verisure demonstrerade för Ingemar att rörelsedetektorerna var felmonterade. De var så högt riktade att man kunde gå runt i huset utan att att larmet utlöstes om man gick med böjda knän.

– Det kändes otroligt konstigt. Vi hade ju larmet och vi litade till hundra procent på det. Så kommer man hem och upptäcker att det varit inbrott och larmet har inte löst ut.

– Sen när man har sansat sig lite då tänker man vad har vi betalat för? Vi har ju betalat i år efter år men så när det blir skarp läge så händer det ingenting. Det var ju en falsk säkerhet vi hade, säger Ingemar.

Ingemar berättar för ”200 sekunders” Robert Aschberg.

Han har inte räknat ut hur mycket han betalat till Verisure under alla år.

– Jag vill inte veta hur mycket jag lagt på det här. Men det blir ju tusentals kronor. Och när man har betalat för något man inte får, det känns jättedumt.

Ingemar tycker att han fick ett bra bemötande från försäkringsbolaget, trots att de inte hade kvitton på allt de blivit av med fick de ändå en liten ersättning.

Bemötandet från Verisure är han däremot missnöjd med. Det var svårt att få prata med någon ansvarig

– Att prata när något hänt, det var de inte så intresserade av.

Slutligen fick Ingemar beskedet att Verisure inte betalar ut någon ersättning, det enda de kunde erbjuda var avdrag på avgiften i några månader.

– Vi trodde att vi var trygga. Jag är besviken på Verisure, säger Ingemar.

”Då har vi kanske gjort fel”

Verisures vd Daniel Särefjord säger till ”200 sekunders” Robert Aschberg att han inte kan kommentera Ingemars ärende.

– Jag känner inte till det här specifika fallet och för att kunna svara på det skulle jag behöva ha tillgång till våran tekniska utredning.

Teknikern som var hos honom säger att detektorn var installerad för högt och visade honom hur man genom att gå i väldigt låg ställning kunde bara gå förbi den.

– Här är det viktigt att prata om att ett larmsystem är ju ett system som precis som en bil ett system som… du har ju inte bara ett säkerhetsbälte, du har ett säkerhetsbälte och en airbag och en kaross. Ett larmsystem funkar likadant. Vi har ju inga larmsystem som bara har en kameradetektor till exempel utan kameradetektorn är en del av ett system där vi har ett skalskydd, som är extremt viktigt.

– Jag vet inte hur många kameror han hade till exempel. Sen är det naturligtvis så att har vi satt kameran felaktigt så är det inte säker att den kameran detekterar optimalt. Har det här skett så ... jag ska inte ifrågasätta det. Då har vi kanske gjort fel eller med stor sannolikhet gjort fel och då ska vi göra rätt för oss. Men det är också viktigt att konstatera att det här larmsystemet består av väldigt många komponenter och det ska inte stå och falla på en kameradetektor. Då är skalskyddet enormt viktigt.

Ingemar fick inte någon hjälp med självrisken eller så. Han menar att ni inte tog något ansvar.

– Det ingår i våra villkor att vi alltid betalar självrisken vid ett inbrott. Då får du gärna be Ingmar höra av sig till mig så ska jag göra rätt för det här. Det är en standardåtgärd som vi gör för vi är så trygga i att vår produkt funkar, säger Daniel Särefjord.

Se programmet och när Robert Aschberg ställer bolagets vd Daniel Särefjord till svars i videospelaren ovan.


200 sekunder är Aftonbladets tv-program för snabba granskningar – som passar utmärkt att titta på i din mobiltelefon.

Robert Aschberg, Lindah C Mohlin och Katarina Norrgrann synar maktmissbruk, samtidsfenomen och enskilda fall som väcker känslor.

SÅ TIPSAR DU 200 SEKUNDER

Missa inte förra avsnittet av 200 sekunder!

Följ ämnen i artikeln