Alfred, 24, visar digitala Prideflaggor

Entreprenörens drag: Flaggar digitalt i Sölvesborg

Uppdaterad 2019-09-18 | Publicerad 2019-09-17

Pridedebatten i Sölvesborg fortsätter – och trappas upp. Nu har entreprenören Alfred Appelros, 24, bestämt sig för att visa Prideflaggan på sina reklamskyltar i kommunen.

– Vi tycker det är jätteviktigt att vi står för allas lika rätt och värde, säger han.

Sölvesborgs kommun beslutade nyligen att bland annat sluta hissa Prideflaggan på stadshuset och reaktionerna har inte låtit sig vänta. Under natten till lördagen hängdes Prideflaggor upp på flera ställen i staden och en ”mensdocka” i folkdräkt har placerats på en central plats. Nu är nästa inspel i debatten här. Alfred Appelros, 24, ska visa upp Prideflaggan på ett sätt som är svårt att städa bort, rapporterar Sydöstran.

– Den ska visas på 13 digitala skärmar på olika platser i Sölvesborg. De finns på kaféer, den bemannade bensinmacken och ute längs med vägarna, säger Alfred Appelros till Aftonbladet.

”Ett steg bakåt”

I stället för att bara visa reklam ska skärmarna nu även visa Prideflaggan. Det ska pågå i en månad.

– Vi tycker det är jätteviktigt att vi står för allas lika rätt och värde, att vår ort står för det. Jag är fullt medveten om att diskussionen som politikerna fört handlar om en mer traditionell flaggpolicy men det blir ändå ett steg bakåt, säger Alfred Appelros.

Möttes av både ris och ros

Företaget som han driver säljer annars reklamplatsen, som dessa skärmar innebär, till företag. Som ung entreprenör menar han att det här ställningstagandet därför är kostsamt. I alla fall ekonomiskt.

– Det är ett stort intäktstapp men jag har förhoppningen att driva företag i Blekinge långt framöver så jag ser det som en långsiktig investering.

Efter att de digitala Prideflaggorna uppmärksammats i både lokala medier och i sociala medier har Alfred Appelros mötts av både ris och ros. Men de flesta har varit positiva, menar han.

Följ ämnen i artikeln