Hemligheten bakom Ikeas korv

Publicerad 2018-02-02

Att en korv med bröd kostar fem kronor på Ikea känner kanske de flesta till. Priset satte Ingvar Kamprad själv, trots alla oroliga reaktioner. Beslutet är nedskrivet i möbelguruns testamente, skriver Expressen.

– Jag förslog direktionen att vi skulle sälja korv för fem kronor. De såg på mig med oro och förvåning, berättade Ingvar Kamprad i boken "Historien om Ikea" av Bertil Torekull.

Varmkorv med bröd för fem kronor är en klassisk avslutning på ett besök hos möbeljätten Ikea. På varuhus i hela världen möts kunder av erbjudandet, där priset i olika valutor är anpassat för att motsvara fem svenska kronor.

Det var Ikea-grundaren själv, Ingvar Kamprad, som fick prisidén och den handlar inte bara om att sälja korv med bröd i överflöd med låg vinstmarginal.

Efter att den legendariske svensken avled vid en ålder på 91 år i helgen så lever hans filosofier kvar.

Kamprads kontroversiella idé

Året var 1995 när Kamprad kläckte idén som skulle komma att förvåna alla besökare.

– Jag förslog direktionen att vi skulle sälja korv för fem kronor. De såg på mig med oro och förvåning, berättade Ingvar Kamprad i boken "Historien om Ikea" av Bertil Torekull.

Grundprincipen som ligger bakom idén kommer från det första budet i Ingvar Kamprads så kallade ”bibel” – nämligen "En möbelhandlares testamente". Boken delas ut till Ikea-personal värden över. Och budskapet om "det rejäla prisavståndet" är att det inte räcker att sälja produkter billigare än konkurrenter, utan att det måste bara mycket billigare.

Kamprad: ”Jag äter gärna korv”

Och för att kunderna ska förstå hur mycket billigare en vara är så måste den vara så pass välkänd att gemene man har en uppfattning om vad just den vara vanligtvis brukar kosta.

– Alla människor, inklusive jag själv som gärna äter korv, vet vad en varmkorv med bröd kostar i kiosken. Just nu är det mellan 10 och 15 kronor, sade Ingvar Kamprad.

Utvecklingen av korvförsäljningen var Ingvar Kamprad i allra högsta grad involverad i. Han såg till att arbetsställningar och inredning testades för att se hur man mest effektivt skulle kunna sälja godbitarna. Hans mål var att 300 korvar skulle kunna säljas varje timme, i en korvdisk som bemannades av två personer. Konceptet fick sedan namnet "De tio korvarnas strategi".

– Så kom det sig att jag skrev ned min filosofi om de tio (numera tjugo…) korvarna. Vi skulle snabbt hitta tio olika produkter som klarade ”korv-prissättning”. Tumregeln var tre+en+en. Alltså tre kronor till producenten, en krona till finansministern och en krona till oss själva. Varje gång vi inte kan följa den ekvationen ska vi tänka oss för, sade Kamprad till Bertil Torekull.

Följ ämnen i artikeln