Flyttfirman försvann – med Elisabeths hela flyttlass

Uppdaterad 2017-10-31 | Publicerad 2017-10-24

Hon anlitade en flyttfirma för att flytten från Strängnäs till Arjeplog skulle gå så smidigt som möjligt.

Men plötsligt krävs Elisabeth på en summa dubbelt så stor som överenskommet och i schismen som uppstår försvinner lastbilen – med hela bohaget.

Nu sitter Elisabeth och hennes familj i en tom lägenhet utan vare sig kläder, mat eller identitetshandlingar.

– Möbler och sådant kan man ju köpa nytt men hela vårt liv är borta, säger Elisabeth.

Onsdagen den 11 oktober såg allt ljust ut. Kartongerna var packade och möblerna redo att lastas av flyttfirman Överjärna Express. Elisabeth beskriver bolagets kontaktperson som tillmötesgående och vänlig i de första samtalen. Hennes 19-årige son, som haft svårt att få tag på en flygbiljett norrut, erbjuds till och med att åka med gratis i flyttbilen. De kommer överens om att Elisabeth ska betala 17 800 kronor på faktura för jobbet.

Men ett par timmar efter att flyttlasset lämnat Strängnäs får Elisabeth ett sms från företagets kontaktperson där det står att hon inte är kreditvärdig eftersom hon lever under skyddad identitet och har en betalningsanmärkning. Hon kan inte heller vänta sig något rutavdrag, får hon höra. Istället krävs hon på nästan 35 000 kronor – i kontanter. Elisabeth försöker förgäves hitta lösningar.

– Ställ fakturan på min son, sa jag. Min mans svärmor och andra i vår närhet kunde också tänka sig att ställa upp. Men nej, han skulle ha kontanter i handen. Då blir han hotfull och säger att ”du har två timmar på dig”.

Enligt Elisabeth förklarar hon att banken inte godkänner så stora uttag.

– Det är helt omöjligt för mig att ta ut sådana belopp på en gång, det måste man kontakta banken om ett par dagar i förväg.

Polisanmäler den försvunna flyttbilen

Enligt Elisabeth går flyttfirmans kontaktperson inte heller med på att vända och köra tillbaka bilen till Strängnäs för den summa som de kommit överens om från början – och vad värre är: Han vill inte säga var bilen befinner sig. Hon ringer sonen som sitter i flyttbilen, men han har inte sett några skyltar som kan ge en signal om var han är.

Till slut ser inte Elisabeth någon annan utväg än att ringa polisen. Via en länk i ett sms spåras sonens mobil. I Örnsköldsvik stoppas till slut lastbilen. Men eftersom chaufförerna inte har hotat eller begått något brott plockas handbojorna snart av och de släpps fria.

– Då tar de flyttbilen och åker iväg med hela möblemanget, säger Elisabeth.

Firman förekommer på svarta listan

Kvar i Örnsköldsvik är den 19-årige sonen – utan pengar på sitt betalkort eller andra tillhörigheter. Utan någon annanstans att ta vägen tillbringar han natten på stadens tågstation. Först på torsdagseftermiddagen kommer han på att han kan testa att övertrassera betalkortet. Det lyckas och han kan köpa en bussbiljett till Arjeplog.

Där sitter nu familjen i en tom lägenhet. De sover på en madrass på golvet utan ordentliga sängkläder. De har fått låna en liten kastrull så att de har kunnat laga enkel mat. Händelsen är polisanmäld och Elisabeth har haft kontakt med flyttfirman men ännu har hon inte sett en skymt av sina tillhörigheter.

– Hur tror du att vi mår? Vi har inga pengar, för vår son hade med sig posten med våra nya bankkort i lastbilen, och passen ligger också där. Vi har ingenting. Inte ens foton på barnen. Jag ångrar djupt att jag anlitade den här flyttfirman.

Maria Wiezell är jurist och konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter. Enligt henne har flyttfirman inte rätt att kräva en annan summa än överenskommet.

– Det här låter fullständigt oacceptabelt. Det låter inte som en seriös firma. Ingångna avtal ska hållas. Har man ingått avtal om att betala mot faktura så är det också det som gäller, oavsett om hon har en betalningsanmärkning eller inte.

Överjärna Express förekommer på sajten Byggahus.se:s svarta lista över företag som inte följt Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Aftonbladet har sökt flyttfirman för en kommentar.

Elisabeth heter egentligen något annat.

Uppdatering: Först när artikeln är publicerad återkommer firmans vd via mejl. Han skriver att han inte fått något seriöst svar från Elisabeth efter sina krav på ersättning, och att firman därför valt att magasinera sakerna i säkerhet i väntan på en förskottsbetalning.

ANNONS