Efter katastroferna: Här flyger Boeingplanet igen

Av: David Peterson

Publicerad:
Uppdaterad:

346 människor dog i två katastrofer.

De färdades i samma flygplansmodell: Boeing 737 Max.

Nu lyfter skräckplanet igen – efter rekordlång tid i hangaren.

Boeing 737 Max fick globalt flygförbud efter två dödsolyckor. Först kraschade ett plan i Javasjön utanför Jakarta i Indonesien i oktober 2018, knappt ett halvår senare havererade ytterligare en 737 Max utanför Etiopiens huvudstad Addis Abeba.

Totalt dog 346 människor i de två flygkatastroferna.

Här lyfter Boeing 737 Max från en flygplats i Seattle.
Foto: KAREN DUCEY/REUTERS
Här lyfter Boeing 737 Max från en flygplats i Seattle.

Nu kan modellen få börja lyfta igen, efter ett beslut från USA:s luftfartsmyndighet FAA.

– Det är ett år och fyra månader som det stått till, under den tiden har de byggt omkring 400 flygplan. Slutkostnaden måste bli astronomisk för detta, säger flygexperten Jan Ohlsson.

Flera steg kvar

Ett första test genomfördes på måndagen då ett av planen lyfte från en flygplats i Seattle, skriver nyhetsbyrån AFP. Testerna ska genomföras med ett exemplar av 737 Max 7, som är en mindre modell än de Max 8, vars två krascher utlöst översynen.

Men det är inte garanterat att testerna leder till att planets flygförbud hävs, enligt FAA. Och även om de amerikanska myndigheterna godkänner planet för passagerare behöver Boeing fortfarande klara testflygningar i Europa.

– Den här gången blir det nog övertestat. Det pinsamma kan knappast bli pinsammare än vad det är nu. Det skulle bli otroligt pinsamt för Amerika om det händer något nytt nu. Det spelar ingen roll om det tar en månad eller sex månader innan det är säkert, säger Jan Ohlsson.

Foto: MULUGETA AYENE/AP
En Boeing 737 Max kraschade utanför Etiopiens huvudstad Addis Abeba i mars förra året.

Kostat flera miljarder dollar

Boeing räknar nu med att 737 Max-krisen kostat bolaget omkring 5 miljarder dollar, motsvarande cirka 46 miljarder kronor. Utöver den ekonomiska krisen har de två dödsolyckorna också bidragit till en varumärkeskris.

– Det har talats om att man ska plocka bort beteckningen MAX och börja kalla planet något annat. Jag är lite flygfreak och skulle nog inte kunna se skillnaden på MAX och liknande modeller. Det är lite bedrägligt men förmodligen kommer Boeing att ta det rådet, MAX är ingen flygplansbeteckning man vill vifta med, säger Jan Ohlsson.

Publicerad:

LÄS VIDARE