Professorn om fartygskrocken: ”Vilda västern”

Uppdaterad 2021-12-15 | Publicerad 2021-12-14

Det brittiska fartyget körde på det danska så att det kapsejsade.

Sedan gjorde det flera svängar fram och tillbaka innan det slutligen vände tillbaka mot olycksplatsen.

– Det låter som vilda västern, säger Olle Rutgersson, professor emeritus på Chalmers.

Natten mot måndag var två fraktfartyg på farleden mellan Ystad och Bornholm i Östersjön.

Danska Karin Høj var på väg från Södertälje till Nykøbing Falster.

Nästan dubbelt så långa Brittiska Scot Carrier var på väg från lettiska Salacgrīva till Montrose i Storbritannien.

Vid 03.30 inträffade en kraftig kollision när det brittiska körde på det danska.

– Det är den större båten som kört på den mindre. Den har kantrat direkt och lagt sig på sidan, säger Johan Nilsson, insatschef på räddningstjänsten.

Skador på det brittiska fartyget Scot carrier.

”Under all kritik”

Scot Carrier ska därefter ha fortsatt framåt och kört förbi olycksplatsen.

– Den större båten har då fortsatt och kört rakt över. Det har gått väldigt fort, säger Johan Nilsson.

Vad som sedan hänt på kommandobryggan är ännu oklart.

Enligt Marintraffic.com, som bevakar sjötrafiken i realtid, ska det brittiska fartyget därefter ha tagit en skarp vänstersväng för att sedan svänga skarpt höger igen. Fartyget fortsatte sedan framåt och svängde därefter tillbaka igen med en högersväng för att sedan vända vänster igen.

Det är i nuläget oklart om det brittiska fartyget vände om på eget initiativ eller efter uppmaning.

Olle Rutgersson är professor emeritus på Chalmers och reagerade när han fick höra om händelsen.

– Det låter som vilda västern. Det är inte normalt, under all kritik. Straffbart rent ut sagt, säger han.

Sträckan som det brittiska fartyget ska ha åkt efter krocken.

”Ska se varandra som små prickar”

En förundersökning gällande grov vårdslöshet i sjötrafik, grovt sjöfylleri och grovt vållande till annans död har inletts. En brittisk medborgare i 30-årsåldern och en kroatisk medborgare i 55-årsåldern har frihetsberövats.

Utredningen leds nu av sjöåklagare och biträds av Kustbevakningen.

– Vi vet hur fartyget har kört, men jag kan inte kommentera något om det eftersom en utredning pågår, säger Valdemar Lindekrantz, presstalesperson på Kustbevakningen.

Fartygen kolliderade på en farled som är mycket trafikerad av lastfartyg.

– Det är förvånande att man kör på ett annat fartyg. Det är väldigt ovanligt på en så pass trafikerad farled där man måste ha uppsikt hela tiden, säger Olle Rutgersson.

Enligt Olle Rutgersson har de flesta fartyg tekniska system för att undvika att kollidera med andra fartyg.

– De ska se varandra som små prickar. De måste ha haft väldigt dålig uppsikt om de nu inte visste om att de kört på fartyget. De är inte normalt att hålla på så. Antingen har de väl sovit eller varit onyktra eller båda delar, säger han.

Det brittiska lastfartyget Scot Carrier är 90 meter långt och 15 meter brett. Danska Karin Høj är 55 meter långt och 9 meter brett och ska ha flera synliga skador efter kollisionen.

Två personer befann sig på det danska fartyget och försvann i samband med att Karin Høj kapsejsade. En av dem hittades död under eftermiddagen och är ännu ej identifierad. Den andra personen är fortsatt saknad.

Bild från räddningsinsatsen vid det danska fartyget.

Följ ämnen i artikeln