När raggarna fick nog av stöket

Boel Holm/TT

Publicerad 2020-10-31

Motorkulturen har alltid varit stor i Sverige, men coronasommaren 2020 fullkomligen exploderade den. I brist på organiserade bilträffar uppstod spontana samlingar med dånande musik och parkeringsplatser som såg ut som soptippar efteråt.

I Karlskoga fick raggarna nog. De startade projektet Håll raggen ren.

Berit Holmgren visar ett filmklipp på telefonen. Parkeringen är full och musiken dånar genom öppna bildörrar och bakluckor. Hon och maken Leif bor med balkong som vetter mot handelsområdet Skolgärdet. Parkeringsplatsen där har blivit ett populärt samlingsställe för bilburna ungdomar.

– Det kan vara på lördagskvällar eller mitt i veckan. Ibland vet vi inte ens var de har varit, vi har bara hört musiken, säger hon.

– De har ena väldiga högtalare. En stor Volvo kombi hade hela bakluckan full med högtalare, fyller Leif i.

Det ska vara tyst på parkeringen klockan 23. Men det betyder inte att det blir tyst på gatorna.

– Sträckan här är väldigt attraktiv, konstaterar Leif Holmgren.

– Det har varit helt tyst klockan elva och sedan kommer de tillbaka vid tre, fyra och kör förbi.

I motorstaden Karlskoga är acceptansen hög för bilintresserade ungdomar, men grannarna i det före detta 65-plus-boendet tycker att det måste finnas gränser.

– De kan väl ge sig klockan elva! Och de kunde väl städa upp efter sig?

Högre musik

Om Karlskoga sägs att staden är lång och har många parkeringsplatser. Med andra ord perfekt för den som vill cruisa och sedan hänga medan musiken dånar från bilstereon. Fenomenet är långt ifrån nytt, men i år har träffarna blivit fler, musiken högre och skräphögarna fler.

Andreas Pettersson är kommunpolis i Karlskoga och säger att de spontana bilträffarna ökat markant under sommaren. Tidvis har det varit så mycket folk att de fått använda cykelpatruller för att ta sig fram.

– Det är väl en coronaeffekt att det varit så extremt mycket den här sommaren. Det har varit som en ventil. Det har varit ungefär tre gånger så mycket som det brukar vara, även om det finns kommuner som har det enormt mycket värre.

Han betonar att stämningen för det allra mesta varit god och att de flesta sköter sig. Men ljudnivåerna har varit, och är ett problem.

– Vi stoppar förare som har hörselkåpor för att ljudet i bilen är så högt. Och de håller på väldigt länge, ofta till fyra-fem på morgonen.

– Det påverkar folkhälsan. Dels för att folk inte kan sova, dels för att man aldrig vet när ljudet kommer nästa gång. Bristen på respekt är ganska anmärkningsvärd.

Svårt att döma

Vad kan polisen göra? Uppmana folk att sänka ljudet förstås. Men om de inte gör det? Inte mycket.

2018 ändrade regeringen ofredandeparagrafen till att omfatta störande av någon annan genom att spela hög musik, men det har varit fortsatt svårt att döma någon för brottet.

I september larmade polisen i Värmland och Dalarna och inrikesminister Mikael Damberg åkte till Arvika för att diskutera problemet. Ett förslag då var att kunna bötfälla förare till fordon som spelar för högt. Andreas Pettersson är inne på samma linje.

– Man skulle behöva tydliggöra straffansvaret – att chauffören ansvarar för ljudet. Det skulle vara lättare med en lokal föreskrift om att man inte får överskrida en viss ljudnivå.

I flera kommuner i Värmland och Dalarna har man beslutat att stänga av vissa gator nattetid för att hålla bilarna och musiken borta. Det ska mycket till för att det ska hända i Karlskoga.

– Mitt jobb bygger på att vi har en levande stad, säger Tony Ring som är kommunstyrelsens ordförande.

Han har varit politiker i fem år och tävlingsförare i 32 år. Han brinner för ett levande Karlskoga och inte minst motorstaden Karlskoga.

– Ordningsstadgar kan bara göras för vissa områden och det gjordes för ett par år sedan. Men jag tycker att begränsningar är tråkigt. Och ljudmätningar är skitsvårt. Vi har erfarenhet av det – vi har norra Europas största skjutbana och en racerbana – det är inte så enkelt.

Men sommarens stök har varit lite för mycket även för den som värnar om en levande motorkultur.

– Ser man i backspegeln så hade det nog varit bättre att låta folk arrangera bilträffar. Då hade det nog blivit lite lugnare och det hade funnits någon som hade ansvar för renhållning. Nu är det upp till var och en att mobilisera och det kan poppa upp var som helst och bli väldigt mycket folk.

God återväxt

Motorburen ungdom är ett begrepp som andas 1950-tal, jänkebilar och knivslagsmål. Dagens motorburna ungdom är i 20–30-årsåldern och kör vanliga bilar, gärna med kapade fjädrar för att göra dem så låga som möjligt och högtalaranläggningar som tar upp hela bakluckan.

Återväxten av motorintresserade är god. Intresset för a-traktorer, även kallade epa-traktorer, har fått ordentlig fart de senaste åren. 2020 var inget undantag. På Blocket ökade sökningarna på a-traktor med 123 procent under årets åtta första månader. Efterfrågan är stor – snittpriserna har stigit med drygt 15 000 kronor de senaste fem åren.

Frågar man Mathilda Straschko Andersson är det epa-förarna som står för det mesta av nedskräpningen. Själv har hon en Volvo V70. Hon går transport på gymnasiet med sikte på att bli lastbilschaufför och är en av de ansvariga för raggarklubben Charleswood Street Freaks ungdomsprojekt Håll raggen ren.

Hon försöker förklara vad det är som får ungdomar att samlas på parkeringsplatserna.

– Man vill ju helst var någonstans där man kan vara flera och sitta mellan bilarna. Sedan har det bara blivit att folk vill höras och ska vara värst.

– Epa-människorna tycker att det är kul. De tycker att det är kul att skräpa ner också.

Lukas Karlsson är projektets ljudansvarige. Han säger att han själv inte är ute och spelar så mycket utan mest är i garaget och meckar med ljudet, till exempel att plasta in dörrar för att få in så många högtalare som möjligt.

– Det är lite tävling i det också. Jag kan komma och spela en stund och spela högre än alla andra, men det finns de som spelar i flera timmar. Det är klart att det stör.

Problemet eskalerade

Ungdomsprojektet uppstod när raggarklubben Charleswood Street Freaks fick nog av stöket. Klubben såg sina egna träffar hotade och bestämde att det var dags att göra något.

– Det har verkligen eskalerat den här sommaren och de förstör ju för alla andra, säger Marie Byström, klubbens kassör.

Klubben upplät undervåningen i klubbhuset till ungdomarna. Där kan de meka med bilarna, umgås – och spela hög musik. Samtidigt får de lära sig hur man uppför sig respektfullt, till exempel har klubben nolltolerans mot nedskräpning.

Initiativet har fått mycket uppmärksamhet. Tony Ring ser det som ett exempel på hur man inom Karlskogas motorkultur tar kollektivt ansvar för avarterna. Andreas Pettersson välkomnar klubbens engagemang.

– Det är otroligt värdefullt att få en organisation som visar hur det ska gå till. Att man kan samlas på en viss plats, men inte svineriet. Vi hoppas att de ska bli förebilder.

Det mest avgörande är ändå att intresset från ungdomarna har varit stort och medlemsantalet ökar stadigt. Nu diskuterar klubben att ta kontakt med andra klubbar för att utöka projektet. Ordningsproblemen tar inte slut vid kommungränsen utan finns i hela raggarbältet i Mellansverige. Och när fler kommuner stänger av gator söker sig ungdomar till platserna där de fortfarande kan mötas.

Marie Byström gör redan planer för sommaren 2021 som hon hoppas ska bli en vanlig cruisingsommar igen. Eller till och med bättre.

– Vi tänker trycka upp T-shirts med "Håll raggen ren". Och soppåsar att lägga skräpet i!

Följ ämnen i artikeln