Populär butikskedja slopar flick- och pojkleksaker

Publicerad 2015-11-24

Hård kritik har riktats mot den stora leksakskedjan Toys R Us i Storbritannien.

Anledningen? Fram tills nu har de delat upp sina produkter efter kön.

Men nu är det slut på flick- och pojkleksaker.

Efter en hel del klagomål ger den populära butikskedjan Toys R Us nu efter för kritiken. Företaget har låtit meddela att de inte längre kommer att dela upp leksakerna i sin webshop i könskategorier.

Enligt brittiska The Telegraph tillhör kampanjgruppen ”Let toys be toys" en av de mest högljudda kritikerna. Aktivistgänget har inte bara klagat på könsuppdelningen i företagets webshop och hur det i sin tur påverkar barnen utan även kritiserat sexismen de menar finns i branschen i stort.

Välkomnar och tackar för beslutet

På Twitter uttrycker "Let toys be toys" nu sin glädje över beskedet:

”Fantastiska nyheter! Två år efter vårt möte har Toys R Us äntligen gått med på att låta leksaker förbli leksaker och slopar kategoriseringen online".

I ett uttalande tackar kampanjgruppen även leksakskedjan och välkomnar att Toys R Us Storbritannien nu gör denna lilla men betydelsefulla förändring.

”Det visar att en verklig ansträngning görs för att vara mer inkluderande mot alla barn och resultatet av det göra många barn och föräldrar glada den här julen", skriver de bland annat.

Med beslutet följer leksaksgiganten andra brittiska företag som Tesco, Sainsbury’s, Boots, The Entertainer and TK Maxx, uppger The Telegraph.

Nätshoppare kan i fortsättningen köpa leksaker utifrån både åldersgrupp, märke och leksakstyp – men inte kön.

Följ ämnen i artikeln