Chocken efter veterinärbesöket – fick faktura på 50 000

”Får söka sig till en annan klinik i fortsättningen”

Uppdaterad 2020-10-28 | Publicerad 2020-10-27

Hunduppfödaren Susie Lexelius fick en smärre chock när hon såg fakturan efter ett besök på Östersunds Djurklinik.

En tik hade svårt att valpa och behövde akut kejsarsnitt – ett ingrepp som gick på 50 000 kronor.

– Jösses, tänkte jag, säger hon till TV4 Nyheterna.

En helg tidigare i höstas fick tiken Tilly problem i samband med förlossning. En valp satt fast och hunden behövde förlösas akut med kejsarsnitt.

Ingreppet gick bra och ägaren var nöjd med vården. Däremot var hon inte lika nöjd med fakturan. Av de 50 000 kronorna det kostade att utföra operationen tog försäkringsbolaget den största delen av kakan, men Susie fick ändå lägga ut drygt 14 400 kronor själv.

– Jag fick titta flera gånger på fakturan, säger hon i TV4:s nyhetsinslag.

Det höga beloppet fick försäkringsbolaget Svedea att kontakta djursjukhuset och ifrågasätta rimligheten i summan.

– Det var priset. Som sagt var, det kostade över 50 000. Det triggade igång en reaktion hos oss, säger Odd Einar Bruem, chef hos Svedea.

Klinikens svar

Veterinärkliniken, å sin sida, ansåg att kostnadsberäkningen var skälig. I och med att en valp hade fastnat blev ingreppet mer komplicerat än normalt.

Susie Lexelius höll dock inte med. Hon la upp ett inlägg på sociala medier strax efter veterinärbesöket där hon ifrågasatte den höga kostnaden. En kort tid efteråt fick hon ett sms från kliniken där det stod, svart på vitt, att hon fick söka veterinärhjälp på annat håll hädanefter.

Det om hon inte gick med på att be om ursäkt till klinikchefen.

Meddelandet löd:

”Förutsättningen för lyckad vård bygger på tillit till vårdgivaren och vi bedömer att den saknas. Konkret innebär det att du får vända dig till annan vårdgivare när dina djur behöver vård, såvida du inte är beredd att ompröva din inställning vid samtal med chef.”

Men någon offentlig avbön är Susie Lexelius inte beredd att göra.

– Varför, känner jag? Jag har ju inte ändrat min inställning vad gäller prissättningen, säger hon.

”Vi kan faktiskt välja”

Verksamhetschefen på Mittnorrlands djursjukhus, Maria Karlsson, bemöter kritiken i inslaget.

– Vi kan faktiskt välja vilka kunder vi vill ha en relation med och vi vill att de ska bli nöjda, säger hon.

Susie Lexelius och försäkringsbolagen är inte ensamma om att regera på de höga priserna.

Svenska kennelklubbens Eva Lejdbrandt säger till TV4 Nyheterna att ett kejsarsnitt för tre år sedan kostade runt 30 000 och nu kan det kosta över 50 000 på samma klinik.

– Det är helt uppenbart att den här marknaden inte klarar av att reglera sig självt utan här bara skenar priserna och försäkringsbolagen bara vackert betalar och höjer premierna, säger hon.

Följ ämnen i artikeln