Fartygsbranden inte under kontroll – hade flera säkerhetsbrister

Publicerad 2021-12-06

Trots två dagars släckningsarbetet är branden på Almirante Storni utanför Göteborg fortfarande inte under kontroll.

Nu förbereder sig räddningsarbetarna för att pumpa ut oljan från fartyget och bogsera fartyget in till land.

För bara sex veckor sedan fick fartyget kritik för brister i brandsäkerheten, rapporterar SVT Väst.

Branden på det Liberiaflaggade fartyget bröt ut på lördagseftermiddagen vid 14.30-tiden. Sedan dess har en stor räddningsinsats jobbat dygnet runt för att få kontroll på och släcka branden i fartygets trävirkeslast.

– Vi fortsätter med oförminskad kraft att pumpa vatten över branden. Det begränsar elden men vi kan inte släcka den, säger Mattias Lindholm på Kustbevakningens presstjänst.

Ett område kring fartyget har spärrats av för luft- och sjötrafik. Fyra släckfartyg pumpar vatten över det virke som brinner på båten. Samtidigt flyger drönare utrustade med värmekameror ovanför fartyget för att försöka hitta brandhärden.

– Det positiva är att branden inte har spridit sig från lasten till fartyget och att fartygets säkerhet och stabilitet fortfarande är intakt, säger Mattias Lindholm.

Släckningsarbetet pågår fortfarande.

Kan evakuera via helikopter

Den 17 man stora besättningen med befälhavare är kvar på fartyget, tillsammans med en person från räddningstjänsten och en person från Kustbevakningen.

Enligt Mattias Lindholm är det i nuläget säkert att befinna sig på fartyget.

– Vi har inte fattat något beslut om evakuering i nuläget, men om det skulle behövas så har vi de resurserna via helikopter och via båtar säger Mattias Lindholm.

Om branden skulle sprida sig till fartyget finns det risk för ett oljeläckage. Under dagen har räddningsarbetare förberett sig för att kunna pumpa ut oljan från fartyget och förhindra en eventuell miljö.

– Det tar tid att pumpa ut olja och att värma upp den så att den kan pumpas, men den är uppvärmd och klar om det skulle behövas. Risken är inte att fartygets stabilitet ger vika och vi får ett oljespill. Vi vill undanröja miljöhotet, säger Mattias Lindholm.

 har brunnit sedan i lördags.

Upptäckte flera säkerhetsbrister

När fartyget Almirante Storni lämnade Göteborgs hamn hade det nyligen lastat 40 000 kubikmeter trävirke och tankat när det började brinna. Enligt SVT Väst hade fartyget flera brister i brandsäkerheten upptäckts sex veckor tidigare i en kontroll i Storbritannien.

Bland annat var personalen inte tillräckligt tränade i brandsäkerhet och arbetet med att förebygga bränder var inte heller tillräckligt. Det fanns även brister i fartygets konstruktion för att hindra en brand från att sprida sig i fartyget.

Mattias Lindholm säger att virket är kompakt lastat och att det så svårtillgängligt att det inte går att gå in med rökdykare för att släcka branden.

Så snart branden är under kontroll vill man bogsera fartyget till hamn, enligt Lindholm, men i det läget är man inte ännu.

Han konstaterar att det här är en av de mest omfattande fartygsbränder han varit med om.

– Jag har jobbat sedan 2007 och det här är nog den i tid räknat största brand som jag har sett. Det är en omfattande insats vi står mitt i och inför. Men ännu har vi inte sett några värsta-scenarior, säger Mattias Lindholm.