Liten Cadillac ska byggas i Trollhättan

Publicerad:
Uppdaterad:

NYHETER

Samma plattform som Saab 9-3

Trollhättan

Nu är det klart att den kommande lilla Cadillacen för Europa ska byggas hos Saab i Trollhättan. Det uppger branschtidningen Automotive News Europe i sitt kommande nummer.

Bilen visas i konceptutförande för första gången upp på bilsalongen i Genève i början av mars.

Europaversionen av Cadillac byggs på General Motors Epsilonplattform, det vill säga samma plattform som Saab 9-3.

Dagens Cadillac säljs i blygsamma upplagor i Europa och GM-ledningen har därför redan tidigare aviserat att man vill ta fram en speciell, mindre modell för den europeiska marknaden.

10 000 bilar

Ursprungligen talades det om ett försäljningsmål på omkring 10 000 bilar om året, men uppgifter om högre försäljningsvolymer har cirkulerat under senare tid.

GM:s vice ordförande och utvecklingschef Bob Lutz väntas ge en första glimt av hur den nya bilen kommer att se ut den 8 februari då Cadillac Europa inviger sitt nya Europahögkvarter hos Kroymans Corporation i Nederländerna.

Den produktionsfärdiga versionen visas sedan på bilsalongen i Frankfurt i september och försäljningen väntas komma i gång i början av nästa år.

9-3 kombi efter semestern

I Genève visas också nya Saab 9-3 kombi upp. Den blir tillgänglig för provkörning av motorjournalister på försommaren och börjar serietillverkas efter semestern.

Årsvolymen för 9-3 kombi har planerats uppgå till 35 000 bilar vid Trollhättefabriken. Det kan dock innebära att en del kunder väljer 9-3 kombi i stället för 9-5, vilket medför att det inte blir en lika stor produktionsökning för Saab, men med tillskottet av Cadillac blir det ändå ett avsevärt höjt kapacitetsutnyttjande.

Om ytterligare något år bör det vara dags för nästa generation 9-5 som möjligen också kommer att produceras parallellt i USA.

Inom den närmaste framtiden ska det också avgöras om Trollhättan eller tyska Rüsselsheim får producera nästa generation Opel Vectra och Saab 9-3.

Benny Öinert/TT

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN