Utländska turister besöker Uppsala igen

Publicerad 2020-08-04

Utländska turisterna är tillbaka i Uppsala – trotsar pandemin.

I början av juni uppskattade Destination Uppsala att Uppsala som stad hade gått miste om 190 miljoner på grund av inställda möten och evenemang i spåren av coronakrisen.

Två månader senare finns det ingen uppdaterad siffra, men däremot en liten ljusning i turism-mörkret.

Coronakrisen har slagit hårt mot Uppsalas turistnäring. Uteblivna möten, evenemang, Valborgsfirandet, och bandyfinalerna som spelades utan publik, ledde till att Uppsala redan i juni hade gått miste om intäkter på nästan 200 miljoner enligt Destination Uppsala.

– Besöksnäringen i Sverige har ett otroligt tufft läge just nu och pandemin har slagit hårt mot många företag under våren, och Uppsala är inget undantag, berättade Helena Bovin, marknadschef på Destination Uppsala då, och menade att beskedet om reserestriktionerna skulle komma att bli helt avgörande för hur stor förlusten skulle bli.

Tomt i Ekonomikumparken och Uppsala på Valborg innebar miljonförluster för turistnäringen.

En liten ljusning

Strax efter kom beskedet som Destination Uppsala hoppades på, svenskarna fick okej att börja resa inom landets gränser igen.

Ett besked som inte kommer att rädda Uppsala turistnäring, men som ändå skapat ett visst ljus i mörkret. Inte minst för den hårt prövade hotellbranschen.

– Lättnaden av reserestriktioner inom Sverige i mitten av juni ledde till en svag förbättring av situationen för hotellen i Uppsala. Situationen är dock fortfarande mycket ansträngd och flera hotell har tagit beslut att tillfälligt stänga ner verksamheten över sommaren, säger Niklas Wahlqvist på Destination Uppsala.

Tyskarna dominerar i Uppsala

När det gäller de utländska turisterna så har även dessa börjat hitta tillbaka till Uppsala, men antalet är långt ifrån vad det brukar bara.

– Så här i halvtid av sommarsäsongen, som vanligtvis räknas maj till september, ser vi betydligt färre utländska besökare i Uppsala kopplat till rådande reserestriktioner i respektive land, säger Niklas Wahlqvist och fortsätter.

– Trots detta är det en viss andel utländska besökare som hittat hit, och då framförallt från länder i Sydeuropa, där besökare från Tyskland sticker ut något. I övrigt är det framförallt svenska besökare, besökare från närområden och hemestrande Uppsalabor som söker utomhusaktiviteter.

Destination Uppsala intervjuar besökare

För att skapa en bättre bild av vilka som har valt att besöka Uppsala i sommar har Destination Uppsala anlitat ett externt intervjuföretags som just nu genomför ungefär 1 000 fältintervjuer.

– Intervjuerna med besökare på plats i Uppsala visar hittills att ungefär 8 procent av de svarande är utländska besökare, och av dessa är 72 procent i Uppsala för första gången, fortsätter Niklas Wahlqvist.

Enligt undersökningen har dock inte Uppsala varit huvudmålet för de utländska turisterna.

– Trenden bland de utländska besökarna är att de inte har Uppsala som huvuddestination, utan att de antingen tagit en avstickare från Stockholm eller är på rundresa i Sverige.