Trängsel på Ullared – ”Var smockat”

Uppdaterad 2020-05-02 | Publicerad 2020-05-01

Långa köer och kunder som inte lyssnade.

Trängseln på varuhuset Gekås Ullared var stor under fredagen.

– Jag kände mig inte alls trygg. Det var smockat, smockat, smockat, säger Maria från Göteborg.

För en månad sedan valde Gekås Ullared att begränsa antalet kunder i varuhuset. Max 3 000 personer får befinna sig där samtidigt – vilket ger varje kund en yta på 20 kvadratmeter för sig själv.

Ändå upplevdes stor trängsel under fredagen.

Maria från Göteborg säger att trängseln var som värst vid kassor, på rullband och inne i restauranger.

– Jag tänkte, får man ha det såhär? Jag kände mig inte alls trygg och blev nästan irriterad, säger hon.

Under fredagen var den upplevda trängseln på varuhuset Gekås Ullared stor.

– På andra ställen är det så noga att det inte finns någon trängsel, men så kom jag dit och det var precis som under högsäsong. Det kändes inte som coronatider.

Maria hörde personalen ropa ut i högtalarna att de skulle tänka på att hålla avstånd vid ett tillfälle under de fyra timmar hon befann sig i varuhuset.

– Men folk lyssnade inte för fem öre. Det var smockat, smockat, smockat. Vissa gick runt med munskydd och många hade handskar. På resturangen var det så fullt att vi inte ens gick dit.

Varuhuset uppmanar till avstånd mellan kunderna med skyltar och information i högtalarna.

”Håller inte med”

Men Gekås Ullareds vd Boris Lennerhov håller inte med om den upplevda trängseln. Han befann sig på plats i varuhuset under fredagen och gick själv runt för att se att besökarna höll sig till restriktionerna.

– Jag upplevde inte det du beskriver. Vi går runt och kollar så människor inte samlas i grupp, så att det inte är trångt någonstans. Vi hade till och med hälsoinspektionen på besök som kollade, säger han.

– Vi har stängt varannan kassa för att det inte ska bli trängsel. Det är markeringar överallt och plexiglas. Kön blev rätt lång i kassan, men det är för att den är dubbelt så lång som normalt eftersom det finns avståndsmarkering.

Boris Lennerhov, vd för Gekås, menar att en del också är upp till kunderna.

Hur upplever du att kunderna lyssnar på direktiven?

– Jag tycker att 90 procent lyssnar väldigt bra, 10 procent gör det inte alls. Varför vet jag inte, men så upplever jag det. Man fortsätter att upprepa och säga till. Det är ungefär som när kunder vill komma fram och ta selfies och tror att de kan kasta sig runt halsen. Det är något korkat just nu.

Tänker du att ni på något sätt ska ändra på era restriktioner efter den här upplevda trängseln?

– Om det är 40 000 kvadratmeter varuhus med 3 000 kunder inne så har varje kund runt 20 kvadratmeter. Eget ansvar måste bestämma resten. Det är mer yta än i vilken matbutik i det här landet en fredag som helst. Om man då upplever trängsel, och inte känner sig bekväm med det, då kanske man helt enkelt inte ska åka hit just nu, säger Boris Lennerhov.

– Jag har varit här hela dagen, så jag måste säga att jag är lätt förvånad över den upplevelsen.