Telia tar bort telefonsvararen – kunder rasar: ”Förmynderi”

Telia: De flesta har tillgång till mobiltelefoni

Uppdaterad 2022-11-29 | Publicerad 2022-11-28

”Jag tycker det är ett förmynderi”, säger 70-åriga Birgitta.

Telia tar bort telefonsvararen och därmed möjligheten att lämna röstmeddelande – nu på onsdag.

Beslutet gäller all fast telefoni.

– Jag tycker det är ett förmynderi, säger kunden Birgitta.

I slutet av oktober kommunicerade telejätten ut informationen till sina kunder: Både telefonsvararen och möjligheten att lämna röstmeddelande tas bort den 30 november.

Totalt berörs omkring 15 000 kunder av beslutet.

Telia tar bort telefonsvararen och därmed möjligheten att lämna röstmeddelande – nu på onsdag.

”Ett förmynderi”

En av dem är Arvikabon Birgitta, 70. Hon är inte glad över Telias beslut.

Hemma hos Birgitta, i skogen två kilometer från närmaste väg, fungerar inte det mobila nätet. Det finns ingen täckning.

– Jag svarar inte när okända nummer ringer, jag låter dem hellre lämna ett meddelande på min telefonsvarare så får jag ringa upp. Nu kommer jag inte längre kunna göra så, säger hon.

15 000 Telia-kunder blir av med sin telefonsvarare på onsdag.

Birgitta överväger nu att byta operatör. Men samtidigt är hon låst till Telia på grund av den dåliga täckningen i området.

– Folk tror att alla har bredband och mobiler och att alla kan allt idag. Jag tycker det inte är bra. Jag tycker det är ett förmynderi, säger hon.

Enligt Telia är orsaken till beslutet att skrota telefonsvararen ett låg intresse för tjänsterna.

– Få kunder använder idag hemtelefoni och ännu färre använder tillvalstjänsten Telesvar. Mobila lösningar med motsvarande tillvalstjänst utan extra kostnad används mer, säger Roija Rafii, pressansvarig på Telia.

Enligt Roija Rafii på Telia ska de kunder som saknar alternativ för uppkoppling kunna få hjälp av Post- och telestyrelsen.

Enligt Roija Rafii har Telias täckning på 90 procent av Sveriges yta – och 99 procent av befolkningen.

– De allra flesta har uppkoppling. Och har man fast telefoni så har man även uppkoppling med mobil. Vår bedömning är att de allra flesta har tillgång till mobiltelefoni, säger hon.

Ansvaret för kunder som Birgitta, som saknar täckning, ligger enligt Roija Rafii på staten.

– Skulle man totalt saknar täckning där man bor, ska Post- och telestyrelsen kunna erbjuda någon slags möjlig alternativ lösning, till exempel satellit.