Karin Isgren: ”Jag kände mig chockad och orolig”

Uppdaterad 2020-07-15 | Publicerad 2020-07-14

När Karin bokade en resa med Flixbus, blev hon informerad att bolaget infört säkerhetsåtgärder i samband med coronapandemin.

När hon klev ombord blev hon chockad – bussen var proppfull.

– Det räcker ju med att någon här skulle ha corona, så kanske alla sitter med det till slut, säger Karin Isgren.

Nu kan symtomfria personer resa inom Sverige. Samtidigt är det enligt Folkhälsomyndigheten viktigt att vi fortsätter att hålla avstånd till varandra.

Men när Karin Isgren hoppade på en av Flixbus bussar som skulle ta henne från Uppsala till Kalmar var den full, och avståndet kort till närmsta resenärsgranne.

– När jag bokade stod det att de skulle ta hänsyn till corona, och att det skulle hållas lite extra luftigt. Det känns inte direkt tryggt att sitta och andas samma luft sju timmar, säger Karin Isgren.

Det var ett fåtal säten längst fram vid chauffören som var avspärrade, annars satt det människor på näst intill varje plats.

– Det känns inte som att det spelar jättestor roll att några inte kan sitta längst fram, säger hon.

Karin Isgren

Tog med sig egen handsprit

I samband med bokningen av resan, kunde Karin ta del av information om hur bussbolaget Flixbus infört säkerhetsåtgärder för att deras kunder ska kunna känna sig trygga under resan.

Bland annat skulle det finnas handsprit ombord, men det kunde inte Karin se något av.

– Jag har med mig väldigt mycket handsprit och så, men det är inget man fått på plats, och jag vet heller inte hur utrustade andra är för.

Bussen som Karin Isgren reste med var fullsatt.

”Jag tycker att folk ska få veta hur det är”

Bussresan fick Karin att känna sig otrygg. Inte främst för sin egen skull, men för andra.

– Det räcker ju med att någon här skulle ha corona, så kanske alla sitter med det till slut.

– Jag tycker att folk ska få veta hur det är. Om man nu är i riskgrupp så är det bra att veta att man kanske inte ska åka med bussbolagen när man ska åka iväg.

Jelena Jovanovic är pressansvarig på bussföretaget Flixbus, hon säger att man följer de riktlinjer man fått efter kontakt med branschorganisationen och Folkhälsomyndigheten.

– Förutom det som står på vår hemsida, till exempel att det ska finnas handsprit ombord och att vi städar och desinficerar dagligen, säger hon.

Jelena Jovanovic, pressansvarig hos Flixbus

Undvik reseintensiva dagar

Att begränsa antalet platser ombord är inget man gjort. Däremot försöker bolaget att minska trycket på bussarna genom att öka antalet turer.

– Det vi kan uppmana till är att undvika reseintensiva dager, eller kontakta kundtjänst innan för att stämma av hur många bokade platser det är på den buss man tänkt resa med, säger Jelena Jovanovic.

Men efter uppmaningar att hålla avstånd – ni går inte efter en armlängds avstånd?

– I de trånga utrymmena är det svårt att följa sådana regler. Till skillnad från exempelvis restaurangbranschen så har inte transportbolagen fått några tydliga riktlinjer. Vi följer de som finns, och då finns inget krav på att säten ska hållas tomma för att öka avståndet, säger Jelena Jovanovic.

Att sitta tätt var inte det enda som fick resenären Karin Isberg att känna sig otrygg. Hon upplevde bland annat att det hostades öppet runt henne, på den fullsatta bussen.

– Jag förstår att det kan få en att känna obehag, och det är bra att man flaggar för hur man upplever det. Vi har inte möjligheten att genomföra hälsokontroller på våra passagerare inför resan, så det handlar mest om eget ansvar.

– Vi uppmanar såklart ingen som mår dåligt att resa.

Enligt folkhälsomyndighetens råd bör personer över 70 och andra riskgrupper undvika att resa med kollektiva färdmedel.

PODD Coronafrågorna som vi saknar bra svar på

Vi pratar med Aftonbladets reporter Nivette Dawod om vilka frågor vi ännu inte fått svar på när det gäller coronapandemin.

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på Lyssna-knappen

Följ ämnen i artikeln