Glass kritiseras för kränkning – kan plockas bort

Anna Sjögren

Publicerad 2020-07-18

Triumf Glass / TT-AP

Frölunda Indians logga har aktualiserats på sistone.

Nu kritiseras även Triumfglassen ”Sitting Bull” för användandet av stereotypa och kränkande bilder.

Nu kan glassen komma att tas bort helt enligt företaget, rapporter SVT Väst.

Triumfglassen “Sitting Bull” kan komma att plockas bort ur sortimentet, sedan bilderna på förpackningen kritiserats för att vara stereotypa och kränkande, skriver SVT Väst.

Glasstillverkaren har på sociala medier och via sin kundtjänst fått reaktioner på storsäljarens namn och formgivning, och överväger nu att antingen döpa om den, byta utseende på den eller sluta sälja glassen.

– Tiderna förändras. Vi behöver göra en ny bedömning gällande varumärket och utseendet och allt som hör till produkten, säger Felix Müntzing, försäljnings- och marknadschef på Triumf Glass, till SVT och fortsätter:

– Nu funderar vi på alla möjliga scenarion. Ta bort den är ett alternativ, byta namn är ett alternativ. Vi får göra en ordentlig utredning. Det är en klassiker i vårt sortiment och den är väldigt folkkär så det är inte ett helt enkelt beslut.

Glassen började säljas 1983 och har fått sitt namn efter Sitting Bull, som i slutet av 1800-talet var hövding över urfolket sioux i USA. (TT)

Följ ämnen i artikeln