Klandrar du Polen för Förintelsen kan du få fängelse

Publicerad 2018-02-17

Med hot om böter och fängelse vill den polska regeringen bestämma hur Förintelsen ska beskrivas.

Men judarna i Polen är mindre hotade än i Sverige, säger företrädaren för Judiska samfundet i Krakow.

KrakowAuschwitz. Vi flög till Polen för att tala med judar om antisemitism i landet och om hur den högernationalistiska regeringen med hjälp av polis och domare, böter och fängelse, vill bestämma hur historien ska skrivas.

Vi for till staden Oswiecim, Auschwitz på tyska. Där finns ett judiskt center med museum, synagoga och kafé. Auschwitz är det ökändaste nazistiska dödslägret, runt en miljon judar mördades där, så judarna i staden borde ha åsikter om den nya lagen. Hjälpte polacker nazisterna? Hur mycket? Har polska nationen någon skuld i Förintelsen?

Men det finns inga judar kvar i Oswiecim. Den siste dog år 2000. Han hette Szymon Kluger och bodde en period i Malmö.

Kan ge tre års fängelse

Auschwitz judiska center drivs av en stiftelse som ska berätta stadens historia, 60 procent av befolkningen var judar, museet med dess svartvita bilder och dokument i glasmontrar är en skildring av ett folk och en kultur som försvann.

Själva dödslägret fyra kilometer bort är också museum: tysta, beklämda turister går på de blöta gångvägarna förbi avrättningsplatser, galgar, gaskammaren och de dystra, röda tegelbarackerna.

Den som säger att polska nationen har skuld i förintelsen av landets judar kan få tre års fängelse. Det stipulerar en ny lag som träder i kraft denna månad.

Lagen ska säkra polska nationens värdighet, säger president Andrzej Duda. Det är ett brott att använda det felaktiga uttrycket "polska dödsläger" ty det var tyska läger på polsk mark.

Ingången till förintelselägret Auschwitz.

Förintelselagen är ännu ett steg där den nationalistiska partiet PiS – "Lag och rättvisa" – under den excentriske Jaroslaw Kaczynski omvandlar Polen till en allt auktoritärare stat. Tidigare har PiS bland annat inskränkt domstolarnas självständighet och förbereder möjlighet att påverka kommande parlamentsval genom politiserade valkommissioner.

Lägger skulden på offren

Förintelselagen har utlöst en antisemitisk våg på nätet och en rådgivare till president Duda har sagt att judar som protesterar känner skuld för att deras folk gick in i gaskamrarna. Så läggs skulden åter på offren.

Sju mil från Auschwitz ligger Krakow, Polens näst största stad. Lucyna Les, ägare till den judiska bokhandeln Jarden, är upprörd.

– Stora delar av allmänheten har stött högernationalismen som i sin tur varit kopplad till den enorma antisemitismen i landet. Säg att en miljon polacker hjälpte judar. Jag tror att fem gånger fler bistod tyskarna i Förintelsen.

Krakow undgick att förstöras under kriget men stadens 65 000 judar, en fjärdedel av invånarna, utplånades. De gamla judiska kvarteren är nu en turistattraktion, en kuliss med nytillverkade butiksskyltar med namn som ska ge en känsla av gamla tider. Chajim Kohan. Aron Weinberg.

Man kan köpa judedockor i trä, farbröder med långa, svarta rockar, hattar och skruvlockar. Eller varför inte en nytillverkad trärelief föreställande en jude med kippa på huvudet som sitter vid ett bord och räknar pengar: en antisemitisk nidbild att hänga på väggen hemma, souvenir från Krakow.

– Det finns inte en by i Polen där man inte dödade judar, säger Lucyna Les. Varenda jude som överlevde Förintelsen utpressades av polacker, judarna rånades innan de fann någon som hjälpte dem.

”Polen är ett antisemitiskt land”

Lucyna Les är inte judinna. Hon och hennes man öppnade bokhandeln 1991, efter kommunismens fall, för att sprida kunskap om historien.

– Den nya lagen lyfter fram något som var dolt, säger hon. För ett år sedan var det skamligt att säga att du är emot judar. Nu har sociala media exploderat med antisemitism. Polen är ett antisemitiskt land.

Visst finns några judar kvar i Krakow. Zofia Radzikowska till exempel. Denna 82–åriga, krumma och gladlynta dam överlevde Förintelsen. Hon och hennes mamma gömde sig i byar på landsbygden "på den ariska sidan". De hade falska dokument. En polsk polisman tvingade av dem allt de hade, till och med sjuåriga Zofias kläder, men de överlevde. Zofias pappa mördades i Auschwitz.

Varje dag går hon till Judiska samfundets seniorklubb. Samfundet grundades för tio år sedan och håller till i ett nybyggt trevåningshus en kort promenad från bokhandeln Jarden.

Zofia Radzikowska-

Zofia Radzikowa undervisade under 30 år i juridik på universitetet. Hon säger att förintelselagen är absurd, syftet med den är att framställa polska nationen som heroisk och bestående av martyrer.

– Lagen säger att man inte får tala i strid med fakta. Men vad är fakta? Ingen har påstått att polska nationen är skyldig till något. De skyldiga är individer.

Kommunistiska regimen drev antisemitisk kampanj

Direktören för Judiska samfundet heter Jonathan Ornstein. Han är uppväxt i New York. Det är som sagt ont om infödda judar i Polen. Före kriget var de 3,3 miljoner, nu är de färre än 10 000, kanske så få som 3 500. Den sista stora utrensningen av polska judar skedde under den kommunistiska regimens antisemitiska kampanj 1968. 20 000 judar lämnade Polen då.

På Ornsteins kontor tre trappor upp finns i fönstret en stor smiley som ler ner mot Miodowagatan. Det är den man tänker på när man ser på Judiska samfundets byggnad, en smiley. Ornstein samlar på färgglada, bärbara TV-apparater i plast från kommunisttiden också, han har en vägg med dem framför skrivbordet.

 Jonathan Ornstein.

– Många polacker sålde ut judar och samarbetade med nazisterna. Men den nuvarande regeringen vill skriva om historien, säger Ornstein.

Så långt är kommentarerna de väntade. Men sedan sa han något oväntat:

– Polen har varit en bra plats för judarna. Det var ju därför så många levde här. De välkomnades till Polen när andra platser var stängda för dem. Jag har aldrig känt att polacker är särskilt antisemitiska. Polen är säkrare för judar nu än innan kommunismen föll.

Judar känner sig säkrare i Polen än i Sverige

Han såg att jag blev förvånad.
– Mitt intryck är att judar känner sig säkrare i Polen än i Sverige. Många judar flydde från Polen till Sverige 1968. I dag känner de sig inte trygga, det har ändrat sig de senaste tio åren eller så.

Ornstein visade runt i lokalerna. Mötesrum. Undervisningslokal. Ett dagis som öppnade i september, "första judiska skolan i Krakow på mycket länge". Judiska samfundet i Krakow har nu 700 medlemmar. Många som stannade 1968 dolde sin identitet, nu vågar de träda fram. Föreningen har över 50 icke–judiska volontärer, huset ska vara en mötesplats, inte bara en lokal för judar.

Det slog mig att det hos Judiska samfundet i Krakow precis som i Judiska centret i Auschwitz bara är att kliva in genom porten. Det finns inga ståldörrar, inget pansarglas, inga porttelefoner i vilka vakter frågar vem man är.

Direktören på Judiska centret i Auschwitz sa att han sällan märkte några antisemitiska yttringar. Senast var det i somras, någon skrek jävla judar på gatan. Två ord på över ett halvår. Centret har inga problem med hatisk graffiti eller andra trakasserier. Jo, under en period kom obehagliga brev från en karl i norra Polen men han greps av polisen. Det var flera år sedan.

Jonathan Ornstein säger samma sak.

– Vi känner oss säkra här. Vi får aldrig några hot. Vår rabbi rör sig i staden med kippa på huvudet och han har aldrig haft några problem.

Jag tänkte på kippavandringarna i Malmö som är demonstrationer för judars rätt att röra sig fritt i staden.

Jag tackade Ornstein och for hem till Stockholm.

Skola skyddas av pansarglas

Jag bor tre kvarter från judiska kulturhuset och Hillelskolan som skyddas bakom pansardörrar, okrossbara glas, övervakningskameror, vakter i osynlig övervakningscentral, fjärrstyrda elektroniska lås och där skolbarnen har livvakt när de går på utflykt.

De jag talade med i Polen var ofta försiktiga, eller de snarare ansträngde sig för att vara nyanserade när de talade om förintelselagen, de ville inte se den som ett potentiellt hot mot judarna. Ett hot uppifrån.

Medan hotet i Sverige kommer underifrån.


ANNONS