”Tänkte direkt hur stötande annonsen var”

Uppdaterad 2017-04-26 | Publicerad 2017-04-25

Organisationen Städa Sverige, idrottens miljöorganisation, har hamnat i blåsväder på Facebook med en annons som uppfattats som rasistisk.

– När jag såg annonsen tänkte jag direkt hur stötande den var, säger Linnea, 26.

Annonsen som publicerades i måndagens Dagens Nyheter visar hur två vita personer, under parollen "Vi städar framtiden - i dag", med sina städverktyg håller i en person med mörkare hy.

Under tisdagen var det många som uttryckte problematiken med annonsen på organisationens Facebooksida. Linnea, 26, var en av de personer som reagerade på bilden.

– När jag såg annonsen tänkte jag direkt hur stötande den var. Jag tycker att det är allvarligt att den överhuvudtaget kommit i tryck utan att någon reagerat. Bildskapare har en skyldighet att vara medvetna om vad deras bilder kommunicerar. Dock är det bra att organisationen nu bett om ursäkt och sagt att de förstår kritiken.

”Vi ber om ursäkt”

Aftonbladet har utan framgång sökt Städa Sverige för en kommentar.

Så här svarade organisationen Städa Sverige på Facebook.

”Vi ber om ursäkt till de som tagit illa vid sig av en bild som använts i en annons. Vår verksamhet bygger på att alla ska med och att annonsbilden kunde tolkas på något annat sätt än att vi lyfter ansvarstagande ungdomar fanns inte i vår sinnevärld. Vi har dock omvärderat detta efter att ha blivit uppmärksammade på det och förstår kritiken. I vår värld är plockpinnar vardag eftersom de alltid används i våra projekt och vi är väldigt ledsna över att de nu fått en annan innebörd.”

ANNONS

Följ ämnen i artikeln