Olivoljor klarade inte ”extra virgin” i test

Niklas Svahn/TT

Uppdaterad 2020-02-21 | Publicerad 2020-02-17

Enligt Livsmedelsverket visar testerna om oliverna till exempel varit mögliga, angripna av larver eller lagrats i en smutsig lokal. Sådana oliver får inte användas för att tillverka extra jungfruolja. Arkivbild.

17 av 21 olivoljor från svenska butiker som Livsmedelsverket testade höll inte kvaliteten "extra virgin" trots deras märkning. En olja från märket Zeta klassades som bomolja, som inte får säljas utan att renas.

Den första pressningen av oliver är den som ger bäst olja och därmed den som får kallas extra virgin, eller extra jungfruolja. Under den andra pressningen utvinns jungfruolja. Märkningen "extra" är en kvalitetsstämpel som ska garantera att tillverkningen skett på ett visst sätt och utan kemikalier.

Under 2018 inledde Livsmedelsverket en granskning av olivoljor i svenska butiker för att säkra att de uppfyller kraven om exempelvis märkning och kvalitet enligt europeisk lagstiftning. Resultatet blev att nio av tio flaskor innehöll en billigare och sämre olivolja än vad som stod på etiketten. När testet upprepades 2019, då flera flaskor testades igen, klassades åtta av tio som av lägre kvalitet än extra virgin trots sin märkning.

– Jag tycker det är jättetråkigt, konsumenter ska få det de betalar för och livsmedelsföretag ska få vad de betalar för. Har man inte fått vad som utlovats har man absolut blivit lurad och vilseledd, säger Aron Lindén, statsinspektör på Livsmedelsverket.

Samma resultat

Inom EU ställs sedan ett par år extra höga krav på analyser av olivolja för att motverka fusk. I testerna gjordes kemiska och fysikaliska analyser samt smaktest från en professionell europeisk panel.

Enligt Livsmedelsverket visar de om oliverna till exempel varit mögliga, angripna av larver eller lagrats i en smutsig lokal. Sådana oliver får inte användas för att tillverka extra jungfruolja.

Testerna har gjorts på enskilda flaskor, varför det inte går att dra slutsatser av hela sortimentet från företagen utan enbart för de partier som flaskorna ingått i.

Hos Ica testades under 2018 två flaskor från matkedjans eget varumärke. Båda klassades som jungfruolja av den expertpanel som bedömde smak och doft. När en av produkterna testades igen ett år senare blev resultatet likadant.

Hos affären Coop testades under två år extra jungfruolivolja från det egna varumärket med namnet Classico. Den bedömdes hålla sämre kvalitet båda gångerna. En ekologisk Änglamark-flaska märkt extra virgin höll dock den kvalitet den utgav sig för både 2018 och 2019.

"Upprörande resultat"

Andra kedjor och märken som fick nedslag var Garant, och Eldorado (Axfoods egna varumärken), Primadonna (Lidl), Fontana, Favorit och Zeta. Just Zeta stod för den olivolja som fick sämst klassning, nämligen bomolja.

Bomolja får inte säljas till konsumenter innan den renats kemiskt och vid höga temperaturer. När det är gjort kan den säljas under beteckningen olivolja.

Aron Lindén tycker att resultatet från undersökningen är upprörande och konstaterar att kunden är väldigt utlämnad till livsmedelsföretagen om att innehållet är av den kvalitet som påstås. En hjälp kan dock vara att fundera över priset.

– Är priset för bra är det ofta för bra för att vara sant. Det är väl vad man kan ha som riktmärke som konsument, säger Aron Lindén.

Har lagt sanktioner

Livsmedelsverket skickar analyssvaren till kommunerna som har rätt att införa sanktioner, förelägganden eller värsta fall viten mot företagen. Stockholms stad ansvarar för Axfood och Zeta, där företagen har huvudkontor.

När staden fick provsvaren belades de enskilda partierna med försäljningsförbud, säger Kristine Fornander, tillförordnad avdelningschef för livsmedelskontroll i Stockholm.

– När vi fått de här uppgifterna så har vi agerat. De senaste partierna har vi lagt sanktioner på.

Aron Lindén säger att granskningen kommer att fortsätta göras år för år framöver och uppmanar företagen att vidta åtgärder för att leva upp till kraven. Flera företag har efter testerna skärpt sina hållbarhetskrav och infört mörkare flaskor för att olivoljan inte ska påverkas lika mycket av solljus.

Följ ämnen i artikeln