Kritiken mot Amazon: slavarbete och skatteflykt

Uppdaterad 2020-08-21 | Publicerad 2020-08-07

Amazons lagerarbetare har anonymt berättat om en dålig arbetsmiljö.

Amazons etablering i Eskilstuna tas emot med öppna armar av politikerna, som hoppas på nya jobb. Samtidigt har nätjätten fått hård kritik över världen för de usla arbetsvillkoren.

Till Daily Mirror säger en brittisk Amazon-anställd att ”det är modernt slaveri” – något som Amazon själva menar inte är sant.

– Vi bevisar varje dag att vi är en rättvis arbetsgivare, skriver Michael Schneider, PR-chef hos Amazon i ett mejl till Aftonbladet.

Lagerarbetare som svimmar på jobbet och ständigt övervakas av kameror för att inte ta raster. Historierna om Amazons dåliga arbetsmiljön har florerat ända sedan e-handelsföretagets start för 25 år sedan.

I en stor granskning i amerikanska tidningen New York Times berättas om kvinnor som får missfall av stressen. En annan kvinna insjuknade i cancer, men fick order om att ändå jobba snabbare – om hon ville behålla jobbet.

Bo Olson, som arbetade med Amazons bokförsäljning, berättar att folk mådde mycket dåligt.

– Nästan alla jag jobbade med grät vid sina skrivbord, säger han till New York Times.

Ska packa 120 varor - i timmen

Arbetet i företagens enorma lagerlokaler, sådana som ska byggas i Eskilstuna i samband med Sverige-satsningen, beskrivs som fysiskt mycket hårt. 

Kravet är till exempel att lagerarbetarna packar 120 varor i timmen i kartonger – ett omänskligt mål, enligt de arbetare som amerikanska medier pratat med. Toalettbesök är tidsbegränsade.

– Jag är gravid och tvingades stå upp i tio timmar utan att få sätta mig, berättar en kvinna för New York Times.

Den brittiska tidningen Daily Mirrors reporter wallraffade själv som lagerarbetare, och konstaterade att han tvingades bli “en mänsklig robot”. 

Visselblåsare fick sparken

I exempelvis Tyskland, Storbritannien och Spanien har Amazon-arbetare strejkat, bland annat mot företagets bristande säkerhetstänk – men även mot att e-handelsjätten försökt hindra anställda från att organisera sig i fackförbund. Arbetare som varit öppet kritiska mot företagets bristande säkerhetspolicy kring corona säger sig ha fått sparken – något som Amazon förnekat.

Hur Amazon kommer hantera fackfrågan i kollektivavtalens Sverige är ännu oklart. Dessutom har företaget fått kritik från EU för att ha undvikit betala skatt, genom ett olagligt skatteupplägg i Luxemburg.

Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman har tidigare sagt: “Jag tror att de svenska facken, om de är väl förberedda kommer kunna tämja även denna jätte”. Enligt ministern kan den svenska modellen få Amazon att teckna sitt första kollektivavtal – i världen. 

Amazon: ”en säker arbetsmiljö”

Amazon menar dock att man redan betalar de löner som fackförbunden kräver. I amerikansk media har man pekat på att endast en liten del av företagets anställda i USA har deltagit i strejker och ställt krav på att få organisera sig i fackförbund. 

– Vi bevisar varje dag att vi är en rättvis arbetsgivare. Våra löner är i den övre änden av vad som betalas för liknande jobb, vi tillhandahåller en säker arbetsmiljö och vi erbjuder olika karriärmöjligheter, skriver Michael Schneider, PR-chef hos Amazon skriver i ett mejl till Aftonbladet.

Svarar på kritiken – ”helt enkelt inte sant”

Michael Schneider menar att anklagelserna riktade mot företaget är felaktiga.

– De är inte en exakt beskrivning av vad som händer i våra lokaler. För dem som vill arbeta inom leveranskedjan och logistikbranschen är Amazon ett av de bästa ställena att vara. Fråga bara de 8 000 medarbetarna i Tyskland som har varit med oss ​​i mer än fem år och fortsätter att göra ett lysande jobb med att leverera för sina kunder varje dag, skriver han till Aftonbladet.

– Att påstå att vi hindrar vår personal från att gå på toaletten, eller straffa dem för att göra det - är helt enkelt inte sant.

Michael Schneider förklarar att Amazon, precis som de flesta företag enligt honom, har vissa förväntningar när det kommer till prestanda. Men att det är viktigt att målen är rimliga, uppnåeliga och baseras på riktmärken från faktiska anställda.

– De mäts och utvärderas under en längre tid eftersom vi vet att ett brett spektrum av faktorer kan påverka förmågan att uppfylla förväntningarna under en given timme eller dag. Det viktigaste av allt är att vi alltid stöder människor som inte presterar de nivåer som förväntas med dedikerad coaching för att hjälpa dem att förbättra. Det är inte i vårt intresse att förlora människor vi redan har investerat i och vi vill att folk ska lyckas, skriver han.