Postnord måste skicka tillbaka 400000 paket

Uppdaterad 2018-06-15 | Publicerad 2018-04-15

400 000 paket från Kina och andra länder utanför EU har sedan 1 mars inte hämtats ut av kunder som beställt dem.

Orsaken tros vara den avgift på 75 kronor per paket som Postnord infört med kort varsel – för att staten ska få in momspengar.

Nu tvingas Postnord skicka tillbaka samtliga paket som inte hämtats ut, rapporterar SVT.

Förra året exploderade internethandeln med väldigt billiga varor från framför allt Kina. I slutet på året tog Postnord emot svindlande 160 000 paket hos terminalen utanför Arlanda – om dagen.

– Det har beställts enorma mängder paket, mycket krimskrams med allt från hårsnoddar och mobilskal till billiga laddare, säger Peter Hesslin, terminalchef på Postnord.

– Vissa saker har varit så billiga som 10–15 kronor. Snittpriset på varorna har legat på drygt 50 kronor.

Många har inte betalat in momsen

Men i och med att många av kunderna som gjort beställningar inte betalat in den svenska momsen, krävde finansminister Magdalena Andersson (S) i början på året att Tullverket skulle komma med en handlingsplan så att staten skulle kunna få in sina pengar.

Tullverket krävde sedan Postnord på en handlingsplan med deadline 1 mars. I stället valde man att införa en avgift som började gälla det datumet, för att täcka sina kostnader.

– 60 kronor plus moms, vilket för en mottagare blir 75 kronor, säger Peter Hesslin.

Vill returnera med båt

Den hastigt införda avgiften tros vara en orsak till att 400 000 paket inte hämtats ut sedan 1 mars – och nu måste samtliga skickas tillbaka till sina ursprungsländer.

– Nu tittar vi på alternativa sätt att kunna returnera delar av paketen, bland annat med båt, säger Peter Hesslin.

Hur mycket allt det här kommer att kosta Postnord kan man inte svara på i nuläget.

– Men hur vi än gör kommer det bli dyrt.

Har ni märkt av någon förändring sedan 1 mars?

– Paket från Kina har minskat, det råder det inget tvivel om – även om det kanske är tillfälligt.

Följ ämnen i artikeln