Balenciaga pudlar efter reklam med bdsm-anspelningar och barn

Uppdaterad 2022-12-05 | Publicerad 2022-11-24

Barn i sängar som håller nallar med bdsm-accessorer.

Modejätten Balenciaga har hamnat i blåsväder efter sin senaste reklam.

Nu pudlar företaget – och vidtar rättsliga åtgärder.

Den senaste reklamen från Balenciaga har gjort att modejätten hamnat i en kritikstorm.

På bilderna syns två flickor som håller upp nallar. En står i en säng, och håller en nalle med bdsm-accessoarer i ett rep. I den andra står en flicka i en soffa med en lila nalle i en sele.

På sociala medier rasade folk direkt, och kallade bilderna skrämmande, läskiga och upprörande. Många tycker det anspelar på barnpornografi.

”Det här är fruktansvärt äckligt och vansinne”, skriver en användare på Twitter.

”Läskigt att tänka på hur många vuxna som har varit inblandade i det här”, skriver en annan.

Balenciaga-butik i Melbourne, Australien, 2021.

Pudlar och vidtar rättsliga åtgärder

De få som inte kände till märket Balenciaga innan modeveckan i Paris i höstas gjorde det troligtvis efteråt. När artisten Kanye West och supermodellen Bella Hadid sågs plaska omkring i lera på visningen exploderade internet.

Balenciaga-kampanj från 2021.

Balenciaga bärs av megakändisar som Kim Kardashian och Madonna och osar en sval, cool, lyxig livsstil. Men nu pressas även dem på att ta avstånd från företaget.

Till en början var det tyst från modehuset. Men i dag publicerade de ett uttalande på sin Instagram, där de ber om ursäkt.

”Våra plysch-björn-väskor borde inte inte ha synts tillsammans med barn i denna kampanjen. Vi tog omedelbart bort kampanjen från alla plattformar.”

Två timmar senare la företaget upp ännu en ursäkt och framhävde hur seriöst de tar på denna frågan. De skriver också att de ”vidtar rättsliga åtgärder” för de som skapade fotograferingen och tog med olämpliga föremål.”

Kim Kardashian på en Balenciaga-modevisning, 2022.