Storstrul hos Swedbank – minus på kontot

Uppdaterad 2022-04-29 | Publicerad 2022-04-28

Många Swedbank-kunder vittnar om att det står minus på kontot – trots att de inte gjort av med pengar.

Enligt storbanken har problemet uppstått i samband med en uppdatering. Vid lunchtid på fredagen fanns det fortfarande ingen prognos för när felet kan vara åtgärdat.

– Jag har blivit av med 10 000 kronor, säger en upprörd kund till Aftonbladet.

Är du drabbad av bankstrulet?

  • Fastnålat inlägg
    29 april 2022
    Amanda Hällsten

    Swedbanks presstalesperson Ralf Bagner skriver till Aftonbladet att bankens kundcenter är hårt belastat på grund av it-störningen.

    "Vi beklagar det och gör allt vi kan för att vara så tillgängliga som möjligt", skriver han.

    Han skriver också att problemet uppstått i samband med en uppdatering av Swedbanks system.

    "Det är identifierat och vi arbetar för fullt med att lösa det. Vi har inte någon prognos nu – men vi jobbar med systematiskt. Detta kan ta lite tid att rätta till", skriver han också.

    "Vi kommer hantera de kundförfrågningar vi får individuellt och de hanteras enligt gängse rutiner och avtal", fortsätter han.

  • 29 april 2022

    Ser ut att ha mina pengar kvar.. Och en ivägskickad swish fungerade.

    Tillhör dem som för säkerhets skull har lite kontanter, eftersom jag bor ute på landet, där det strular en del med uppkopplingarna.

    Tycker synd om dem som nu sitter i klistret, Helg och utan möjlighet att komma åt sin lön!

    P D
  • 29 april 2022

    Ni som fått problem med räkningarna och hyran osv, ring upp alla som inte fått pengar idag och förklara läget. De har förståelse för detta just nu eftersom det här är ett problem som nu pågått i ett antal timmar. Ingen kan ha undgått att det är en störning hos Swedbank.

    Håller med de som säger att det är dåligt av Swedbank att göra uppdateringar den tid i månaden då typ alla räkningar ska betalas. Kunde väl gjort det en annan dag när inte lika många riskerar att drabbas så hårt.

    Ella
  • 29 april 2022

    Minus på både Personkonto och Sparkontot.

    Blir fattig helg.

    LOUISE ARVIDSSON
  • 29 april 2022

    Sitter fast i New York och minus på kontot…

    Tobias
  • 29 april 2022

    Vi behöver använda mer kontanter igen.

    Vi har för många ägg i samma korg

    Micke

Sent under torsdagskvällen drabbades Swedbank av en it-störning.

Många överraskade och oroliga kunder har hört av sig till Aftonbladet och berättat att det ser ut som att de har blivit av med stora summor pengar. Störningen kan även påverka Swish-betalningar.

På fredagseftermiddagen finns det fortfarande ingen prognos för när felet kan vara åtgärdat.

”Pengarna är säkra hos oss”

Swedbank skriver i en kommentar till Aftonbladet att banken arbetar med att lösa problemet så fort som möjligt, samt att de beklagar felet.

“Störningen gör att en del konton visar felaktiga saldon. Våra kunder ska känna sig trygga med att deras pengar och informationen om dem är säkra hos oss”, skriver de.

Om man går in i Swedbanks app och på bankens hemsida visas ett felmeddelande.

”Just nu har vi en pågående IT-störning som påverkar vissa av kunder. Störningen gör att en del konton visar felaktiga saldon”, står det bland annat.

För flera personer står saldot på minus. För många kunder har saldot minskat med flera tusen kronor.

– Jag har blivit av med 10 000 kronor, säger en upprörd kund till Aftonbladet.

Kunder hos Swedbank möts av ett felmeddelande i appen.

Kunderna rasar

Även på Swedbanks Facebook-sida rasar kommentarerna in från kunder som undrar vad som pågår. Flera säger att de blivit av med tiotusentals kronor.

– Jag skulle precis köpa frukost på 7-Eleven men det gick inte, säger en Swedbank-kund till Aftonbladet.

Ralf Bagner, pressansvarig på Swedbank, skriver i ett meddelande till Aftonbladet att problemet uppstått i samband med en uppdatering av Swedbanks system.

”Det är identifierat och vi arbetar för fullt med att lösa det. Vi har inte någon prognos nu – men vi jobbar med systematiskt. Detta kan ta lite tid att rätta till”.

”Vi arbetar så snabbt vi kan för att lösa problemet och beklagar givetvis detta. Våra kunder kan känna sig trygga med att deras pengar och information är säkra hos oss”, skriver han också.

På sin hemsida meddelar Swedbank att kunder som anser sig ha lidit ekonomisk skada på grund av störningarna ska kontakta banken.

”Vi kommer att hantera de kundförfrågningar vi får individuellt enligt gängse rutiner och avtal.”

Svårt att nå kundtjänsten

Flera av Aftonbladets läsare vittnar om att de inte kan nå Swedbanks kundtjänst.

Ralf Bagner säger att bankens kundcenter är hårt belastat på grund av it-störningen.

"Vi beklagar det och gör allt vi kan för att vara så tillgängliga som möjligt", skriver han.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln