Gjorde reklam för mässa – med kvinna i bur

Publicerad 2017-06-08

Med en bild på en inburad kvinna gjorde företaget Vallavagnen AB reklam för sina hundkåpor på Facebook. Reklamen väckte starka reaktioner men företagets vd tar helt avstånd från bilden, skriver Katrineholms-kuriren.

I helgen är det jaktmässa på Ullared. För att göra reklam för hundkåpor valde företaget Vallavagnen AB att publicera en bild på Facebook föreställande en kvinna inspärrad i bur med texten ”Nu har vi även flickvänsanpassade kåpor, blir även ljudisolerat om du stänger luckan. Ses på Ullared kom gärna och prova vår komfort!”

Inlägget som har tagits bort, har väckt starka reaktioner. Många ansåg att reklamen var förfärlig och diskriminerade, andra tyckte att den är rolig.

”Fy fan vad vidrigt! Vad har man för kvinnosyn när man ens kommer på en sån idé. Är det så här de här männen (för jag antar att det är män som kommit på detta) vill att man ska se på deras systrar och döttrar?”, skrev en.

”Sverige de lättkränktas land”, skrev en annan.

”Jag vill också ha hundburen med innehållet”, skrev en tredje.

Organisationerna Sveriges Kvinnolobby och Allt är Möjligt driver kampanjen ”Reklamera mot könsdiskriminerande reklam” där Clara Berglund är generalsekreterare. Hon menar på att det här är en bild av det extrema slaget.

– Vi tycker att det här är en fruktansvärd reklam. Dels förlöjligar den mäns våld mot kvinnor och dels jämför kvinnor med djur. Samtidigt lyckas man spela på stereotypen om att kvinnor åker till Ullared och shoppar. Vi ser ju att den har väckt starka reaktioner i kommentarsfältet och att många är upprörda över det.

Men det finns också de som försvarar den. Vad säger ni om det?

– Så är det alltid. Det finns alltid de som försvarar sexismen. Men hade vi levt i ett jämställt samhälle så hade det inte funnits sådana här bilder.

Reklamera har kontaktat företaget och berättat att de har gjort en anmälan till Reklamombudsmannen.

— Vi har däremot inte fått något svar från Vallavagnen. Men Reklamombudsmannen kommer säkert att fälla den, men de kan inte ge ett företag böter eller tvinga någon att ta bort reklamen. Sverige är det enda landet i Norden som inte har en lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam. Det är en fråga vi vill lyfta med vår kampanj.

Vallavagnen AB:s vd Håkan Gustavsson säger till Aftonbladet att han var helt ovetandes om att inlägget publicerades.

– Jag tycker att det är bedrövligt. Jag visste inte ens att min kollega hade publicerat något sådant. Nu är det borta och det har jag sett till.

Vad har ni som företag fått för reaktioner?

– Inga reaktioner. Jag vet inte. Jag har inte hört något. Men han som publicerade kanske har det. Vi har uttalat oss i lokaltidningen och det får räcka.