Kritikstorm mot H&M – vägrar intervju om granskning

Efter 200 sekunders granskning – klädjätten ska utreda

Uppdaterad 2020-11-20 | Publicerad 2020-11-18

Klädjätten H&M och deras vd Helena Helmersson har vägrat ställa upp på en intervju med 200 sekunder.
Nu får företaget svidande kritik av sina kunder – efter avslöjandet om diskriminering i butikerna.
– Det här med att inte svara på frågor är sällan en framgångsrik strategi, säger Hampus Knutsson, krisexpert på pr-byrån Prime.

200 sekunders granskning av H&M har fått stort genomslag och jämställdhetsminister Åsa Lindhagen (MP) är en av dem som har reagerat starkt.

I programmet vittnar flera anställda på klädjätten om hur kunder behandlas olika – något som också avslöjas med dold kamera.

Efter publiceringen har en mängd personer, både kunder och medarbetare på H&M, hört av sig med liknande historier.

Kunder beskriver hur de misstänkliggörs i butikerna – och medarbetare hur de upplevt rasism både mot kunder, men även mot personal.

Nu får klädjätten hård kritik på sin officiella Facebook-sida – där flera uppger att de kommer sluta handla hos H&M.

HM:s vd Helena Helmersson 

200 sekunder har under flera veckor sökt H&M för en intervju, men de har vägrat ställa upp och titta på programmet.

– Det här med att inte svara på frågor är sällan en framgångsrik strategi eftersom kritiken inte upphör att existera om man blundar för den. Tvärtom så tenderar den att tillta. Bemöter man inte kritiken så blir man inte heller av med den. För mig är det lite av en gåta att bolaget inte velat ta del av det inspelade materialet innan publicering, eftersom det är lättare att bemöta anklagelser om man vet exakt vad man ska kommentera, säger Hampus Knutsson.

Inleder granskning

Klädjättens vd Helena Helmersson har upprepade gånger fått frågan om en intervju – men hon har hänvisat till företagets skriftliga kommentar där de tar avstånd från all rasism.

– Det blir oftast mer trovärdigt om man tar en intervju, där en riktig person med mandat i organisationen svarar på frågorna och även följdfrågor, än att skicka en kommentar via mejl, säger Hampus Knutsson.

Hampus Knutsson, krisexpert på pr-byrån Prime, tycker att det sällan är en framgångsrik strategi att inte svara på frågor.

Efter att 200 sekunder publicerade programmet har H&M på sin officiella Facebook-sida skrivit att de kommer inleda en granskning:

“Vi kommer givetvis utreda vad som hänt och uppmuntrar våra anställda att även fortsättningsvis säga ifrån mot all form av diskriminering, rasism och intolerans – oasvett om det sker inom vårt företag eller utanför”, skriver företaget.

200 sekunder har varit i kontakt med Diskrimineringsombudsmannen (DO), där man tagit del av programmet.

– Lagen är tydlig med att om man erbjuder varor och tjänster är det förbjudet att diskriminera utifrån någon av de sju diskrimineringsgrunderna. Och en av dom är etnisk tillhörighet, säger myndighetens pressansvarige Clas Lundstedt.

Han säger att myndigheten inte fattat något beslut om de ska inleda en tillsyn mot H&M.

– Det är en möjlighet. Vi har inte gjort det ännu, det här är något vi precis har fått kännedom om.

Är det något som ni utesluter?

– Det är inte uteslutet att vi inleder en tillsyn, men jag kan i nuläget inte säga om vi kommer göra det.

200 sekunder är Aftonbladets och Viafrees tv-program för snabba granskningar – som passar utmärkt att titta på i din mobiltelefon.

Robert Aschberg, Lindah C Mohlin och Mattias Sandberg synar maktmissbruk, samtidsfenomen och enskilda fall som väcker känslor.

SÅ TIPSAR DU 200 SEKUNDER


Missa inte förra avsnittet av 200 sekunder!