Jonny, 48, köpte ny rakapparat – var full med hår

Publicerad 2016-03-09

Jonny Andersson, 48, beställde en ny rakapparat från Netonnet via nätet.

Men när han öppnade paketet trillade hår ut – rakapparaten var redan använd.

– Det föll ut en massa skäggstubb, jag fick dammsuga upp det sen, säger Jonny Andersson.

Det var i torsdags förra veckan som Jonny Andersson, 48, från Lund såg fram emot att få ett välansat skägg med sin nya rakapparat. Han beställde den från lagershopen Netonnet och den skickades från Umeå.

Han trodde att han hade gjort ett klipp, bokstavligt talat, när han slog till på en fyndvara med nedsatt pris från 1 490 till 1 290 kronor. Visserligen bara en sänkning på 200 kronor men ändå en rabatt god nog för Jonny Andersson.

– Tydligen är det så att de kallar det för fyndvara. Jag reflekterade inte så mycket över det, säger han.

”Trodde inte det var sant”

Netonnet anger att en fyndvara i deras sortiment är en produkt som olika avdelningar fått i retur. Det kan bero på att försändelsen inte har lösts ut, att produkten returnerats inom ångerrättsperioden eller att den är ett reparationsexemplar.

Alla produkter ska ha genomgått en ”grundlig kvalitetskontroll” innan de säljs igen till nedsatt pris.

Men Jonny Andersson tänkte inte att en rakapparat kunde tillhöra den kategorin. När rakapparaten anlände i går fick han mer skägg än vad han efterfrågat.

– Det föll ut en massa skäggstubb, jag fick dammsuga upp det sen. Jag trodde först inte att det var sant, man gör inte så om man har sunt förnuft.

– Jag tycker det är lite äckligt att man ska behöva plocka upp hår. Frågan är om en ”fyndvara” ska få vara på hygienartiklar, säger Jonny Andersson.

När han sedan pratade med Netonnets kundtjänst ska han ha fått till svar att ”han fick räkna med det”.

– Gäller samma sak en elektrisk tandborste? frågar sig Jonny Andersson.

Han kunde sedan byta rakapparaten mot en ny i Malmö på grund av ångerrätten.

”Kommer förtydliga våra rutiner”

På Netonnet svarar Thomas Hernelind, tekniskt serviceansvarig, att i det här fallet har företaget brustit i kvalitetskontrollen.

”Vi ser allvarligt på detta och kommer med bakgrund av detta exempel gå ut och förtydliga våra rutiner för samtliga berörda medarbetare, samt utföra ett flertal kvalitetskontroller för att säkerställa att situationen inte upprepas.”

Hernelind menar att den här varan borde antingen ha fått rakhuvudet utbytt eller vara prissänkt betydligt mer än 200 kronor. Företaget beklagar det inträffade men menar att situationen är sällsynt.

Vad gäller bemötandet som Jonny Andersson fick från kundtjänst har inget svar kommit.

Följ ämnen i artikeln