Bris: Barn behöver nås av rätt hjälp på nätet

Malin Johanson/TT

Publicerad 2019-12-19

Bris har tittat på ord och fraser som leder personer vidare in på organisationens sajt. Arkivbild.

"Mobbad i skolan" och "jag vill inte leva" är vanliga sökningar på Google som leder barn och unga vidare till Bris, visar en undersökning från organisationen.

Bris vill se att Google och liknande företag tar ett större ansvar för att barn ska nå rätt information.

Sedan i juni har Bris, Barnens rätt i samhället, tittat på vilka sökningar som gör att exempelvis barn och unga klickar sig vidare in på organisationens sajt. Bris har köpt över 500 ord och fraser från Google utifrån ämnen som är vanliga att barn hör av sig om.

Det är första gången Bris testar det här och syftet är bland annat att belysa sökbeteenden och ta reda på vilka frågor som gör att personer letar sig vidare till webbplatsen.

– Vi har gjort det här för att vi i högre utsträckning ska bli synliga och kunna fånga upp barn som söker hjälp på nätet, säger Anna Holmqvist, kommunikationschef på Bris.

Viktigt med rätt hjälp

Kartläggningen, som enbart gäller de köpta sökorden och inte all trafik på sajten, visar att ord som "hjälp" och "panikångest" ligger i topp i det urval man använt sig av. "Jag vill inte leva" och "har jag ätstörningar" hamnar också på topp fem.

– Vi vet att barn är vana vid teknik men att man kan få upp vad som helst när man söker på nätet. Söker man på allvarliga ämnen som självmord eller självdestruktivt skadebeteende så är risken stor att man kommer in på ett diskussionsforum som inte handlar om hjälp. Om ett barn söker på allvarliga ämnen så är det ett rop på hjälp – och då är det viktigt att det också kommer upp hjälp.

Under perioden juni-november har sökorden fångat upp 1 273 individer som besökt webbplatsen samtidigt som man nått över 20 000 personer. Resultaten är inte förvånande, enligt Bris.

– Det här visar på den verklighet vi möter varje dag i barns samtal och vi vet att det är svårt att hitta rätt hjälp, säger Anna Holmqvist och pekar på att sökmotorer och teknikföretag har ett visst ansvar för att barn som mår dåligt får rätt hjälp.

Tillförlitliga källor

Förhoppningen framöver är att hjälporganisationer och stödlinjer automatiskt ska komma högt upp när barn och unga letar efter svar och hjälp på nätet och att man direkt ska kunna se om en organisation är tillförlitlig.

– Vi tycker att det skulle vara bra om man kan märka ut hjälporganisationer eller ideella organisationer så att man i sökresultatet ser att det här är en organisation som kan erbjuda hjälp, som är validerad, säger Anna Holmqvist.

Följ ämnen i artikeln