De öppnar Sveriges första automatiserade lösgodisbutik

Publicerad 2020-09-09

Snart får Uppsala inte bara en, utan två helt automatiserade, obemannade godisbutiker. Bakom satsningen står den Uppsalabaserade kedjan Crazy Candy.

– Tanken är att expandera till Stockholm och flera andra svenska städer, säger en av ägarna, Damoon Mortezaie.

Damoon Mortezaie är en av hjärnorna bakom den helautomatiserade lösgodiskedjan.

Råbyvägen på Kvarngärdet blir först ut med att få sin digitala godisbutik. Någon månad därefter lanseras butiken på Kungsgatan, mitt i Uppsala City. Tanken är att båda godisbutiker ska stå öppna innan en av våra mest godistäta högtider: julen.

Konceptet? Obemannade lösgodisbutiker, där kunden får hjälp och instruktioner via en skärm.

– Det ska bli jäkligt spännande. Det här är den första traditionella lösgodisbutiken i Sverige som ska vara helautomatiserad. Det ska bli jättekul, verkligen, säger Damoon Mortezaie, som är en av ägarna.

Inte oroliga för svinn

Butikerna kommer att fungera på följande sätt: vid entrén finns en tv-skärm där kunden får en QR-kod. Sedan får kunden legitimera sig via bank-ID varpå dörren öppnas. Därefter får man plocka det man vill ha, väga och betala vid utpassering. Det kommer också att finnas en kommunikationskanal, på samma sätt som i en hiss. Via en knapp kan kunden komma i kontakt med en operatör som kan hjälpa och guida. I övrigt är butiken obemannad.
Är ni inte oroliga för stölder och svinn?

– Vi förlitar oss på kundens benägenhet att betala för sig. Vi tror att folk är villiga att betala för sig. Sen är det ett väldigt säkert system: man identifirar sig på förhand för att komma in och det kommer att finnas kameror i butiken.

Första digitala lösgodiskedjan

Crazy Candy öppnade sin första lösgodisbutik i april, mitt under pandemin.

– Vi blev tvungna att direkt tänka ett varv extra och anpassa butiken efter rådande situation. Bland annat lanserade vi ett koncept med hemkörning av lösgodis,levereras inom hela Uppsala län. Det har tagits emot väldigt väl av riskgrupper, säger Damoon Mortezaie och fortsätter:

– Vår ambition nu är att bli Sveriges första digitala kedja som säljer lösgodis. Tanken är absolut att expandera och finnas i fler svenska städer. Efter Uppsala vill vi etablera oss i Stockholm och sen vidare ut i landet.