Sexköparen öppnar klädd i kalsonger

”De tar ingen hänsyn till om kvinnan flytt ett krig”

Publicerad 2022-12-12

Mannen har bara kalsonger på sig när han öppnar lägenhetsdörren och släpper ut den unga kvinnan i trapphuset.

Han har beställt en prostituerad på nätet och haft sex med henne i en halvtimme.

Sajterna visar kvinnor i spetsunderkläder som poserar i lyxiga miljöer.

Verkligheten andas inte samma glamour.

200 sekunder har fått tips om att ett enkelt hotell i ett industriområde utanför Stockholm är ett nav i stadens sexhandel. En köttmarknad som, sedan kriget började, till stora delar består av kvinnor från Ukraina.

En kall torsdagskväll i oktober står unga kvinnor utanför på trottoaren och röker. En tjej hoppar ur en taxi från ett lågprisbolag och springer in.

Vid 23-tiden kommer en kvinna ut. Hon tänder en cigarett och väntar.

När en taxi hämtar henne följer vi efter.

Sexköparen smäller igen dörren

Färden går till ett flerfamiljshus i ett bostadsområde söder om Stockholm. Kvinnan ringer till mannen, som släpper in henne.

En halvtimme senare är sexköpet avslutat. Mannen har bara kalsonger på sig när han öppnar dörren och släpper ut henne i trapphuset.

Sexköparen vägrar öppna dörren och prata med 200 sekunder.

Sexköparen vill inte prata med 200 sekunder. Han smäller igen dörren och vägrar öppna.

Kvinnan berättar att hon har en nära anhörig som dött i kriget i Ukraina.

– Min situation är dålig. Men jag vill inte prata om det, säger hon.

Hon går i väg i natten, klädd i mörk täckjacka och med en cigarett i handen.

Hon tar sig tillbaka till sitt hotellrum i industriområdet. Där väntar hon och de andra prostituerade kvinnorna på att männen ska beställa deras tjänster.

Kanske är mannen i kalsongerna bara den första av hennes kunder den här natten.

”Det ser jättetjusigt ut”

Den unga kvinnan bjuds ut på flera av de stora prostitutionssajterna på nätet. Det står att hon älskar män, att hon älskar att sälja sex.

På bilderna är hon elegant klädd och ler mot kameran.

– När man tittar på annonserna det ser väldigt frivilligt ut. Kvinnorna har sexiga underkläder och är välsminkade. Det är jättetjusigt och inbjudande, men det är bara en illusion, säger Simon Häggström. Han är polisinspektör vid Norrmalmspolisen i centrala Stockholm och specialiserad på prostitution och människohandel.

Annonserna ger en välsminkad och inbjudande bild av sexhandeln.

Psykologin bakom marknadsföringen är uppenbar. Köparna ska uppfatta kvinnorna som driftiga egenföretagare i sexbranschen.

– Man måste skrapa på ytan. När det gäller de ukrainska kvinnorna är mer eller mindre alla som vi möter i händerna på en kriminell organisation, säger Simon Häggström.

”Männen bryr sig inte”

På sajterna listas vilka tjänster kvinnorna erbjuder.

Priserna anges ofta per halvtimme och antal utlösningar för mannen. Till exempel kan en halv timmes sex med en utlösning kosta 2 000 kronor.

När kvinnan tar en taxi hem till kunden kallas det outcall. När kunden kommer till kvinnan, ofta på ett enkelt hotell, kallas det incall. Vissa kvinnor erbjuder båda varianterna.

Om mannen inte tycker att bilderna säger tillräckligt kan han även läsa om kvinnornas utseende, i detalj. Bröststorlek, om brösten är silikon eller naturliga. Om hon har tatueringar och var de sitter. Om hon har rakat sitt underliv eller inte. Till och med vad hon har för skonummer.

Det är som menyn på en pizzeria.

I många annonser står det också vilket land hon kommer ifrån.

– Männen bryr sig inte om hon kommer från Ukraina. De ska ha sitt sex, sedan spelar det ingen roll vem som tillhandahåller det. De tar ingen som helst hänsyn till om kvinnan har flytt från ett krig, säger Simon Häggström.


200 sekunder är Aftonbladets tv-program för snabba granskningar.

Robert Aschberg, Lindah C Mohlin och Katarina Norrgrann synar maktmissbruk, samtidsfenomen och enskilda fall som väcker känslor.

SÅ TIPSAR DU 200 SEKUNDER

Missa inte förra avsnittet av 200 sekunder!