Klarna-vd om app-haveriet: "Dåligt för oss"

Amanda Hällsten

Publicerad 2021-06-07

Klarna. Arkivbild.

Den 27 maj drabbades tusentals Klarna-kunder av störningar i betaltjänstens app. Närmare bestämt delades 83 000 kunders information, där det i 15 000 av fallen handlade om identifierbar information, skriver Dagens Nyheter.

Klarnas grundare och vd, Sebastian Siemiatkowski.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski förklarar det som en bugg som slapp igenom alla säkerhetskontroller.

– Det här är dåligt för oss, punkt slut, säger han till tidningen.

Den så kallade buggen handlade om att kunderna kunde se varandras uppgifter under en halvtimme.

– Vi har väldigt rigida testkontroller, men tyvärr kan saker ändå gå fel ibland. Det är det som har hänt här, helt enkelt. Med det sagt är det klart att vi analyserar vad vi hade kunnat göra annorlunda för att undvika den här typen av fel i framtiden, och vi har identifierat en del sådana åtgärder som vi tror skulle minska den risken, säger Sebastian Siemiatkowski.