”Kan bli många billiga biljetter”

SAS väntas försöka återvinna kundernas förtroende

Uppdaterad 2019-06-10 | Publicerad 2019-05-02

Efter en veckas fallerande försök att nå en lösning mellan SAS och pilotfacken i Norden så återupptogs samtalen igår.

Beskedet fick aktien att rusa på Köpenhamnsbörsen.

Samtidigt tror flyganalytiker att SAS när strejken är över kommer att vilja reparera sin relation till kunderna – vilket kan innebära förmånliga biljettpriser.

Parterna i SAS-strejken kan vara på väg att nå en lösning. Det meddelades av den ena av två fackföreningar för piloter i Norge.

– Jag hoppas att flygen kan gå igen inom kort, sa Yngve Carlsen på Norsk Flygerforbund, till norska DN vid 11-tiden på torsdagen.

Stockholms och Oslos börser var stängda under första maj.

Kommer vilja blidka marknaden

Hundratusentals passagerare har drabbats av pilotstrejken som pågått i snart en vecka. Troligen kommer SAS när strejken väl är över att göra sitt bästa för att återfå flygresenärernas förtroende.

– Det SAS troligen kommer att göra när strejken är över är att försöka att blidka marknaden i form av billiga biljetter och bra erbjudanden till Eurobonuskunder, säger flyganalytikern Hans Jörgen Elnæs, Winair till E24.

– Det kan bli många billiga biljetter när strejken är över, fortsätter han.

Kan bli rättssak om passagerarnas ersättning

Enligt kännare förlorar bolaget mellan 50 och 70 miljoner i intäkter varje dag.

SAS har motsatt sig att ersätta kunder som drabbats av strejken och menar att det är en extraordinär situation som står utanför deras kontroll.

Men sista ordet är inte sagt i saken. EN EU-dom från förra året slog fast att även kunder som drabbas av försening på grund av strejk kan ha rätt till ersättning. Om man kan bevisa att det är SAS fel att flygen ställs in eller försenas kan man kräva ersättning på mellan 250 och 600 euro.

Lösningen kan vara att dra bolaget inför rätta, vilket flygersättningsföretaget Airhelp säger sig vara beredda att göra.

– Med tanke på vilken hållning SAS har gett uttryck för i media är det tyvärr ganska stor chans att vi kommer att behöva driva resenärers ärenden till rätten. Vi är säkra på att de här ärendena är ersättningsberättigande med stöd av det bindande EU-domslutet, och ska göra allt för att hjälpa drabbade kunder, säger Andreas Hermansson, Sverigechef för Airhelp, till SvD.