Hyllar och kopierar restaurangens initiativ

Publicerad 2020-03-24

Allt fler restauranger väljer att stötta Stadsmissionen, däribland Sherlock's, Cajsas Kök och Terassen.

Efter Eklundshofs hyllade initiativ, som hjälper både det egna företaget och hundratals utsatta människor, väljer nu fler Uppsalarestauranger att ta efter.

– Det finns en urkraft i vår bransch och det värmer att se alla initiativ som dyker upp med förslag på kreativa lösningar och olika former av stöttning mellan aktörer, säger Karolina Svensson på Terrassen som är en av restaurangerna som väljer att kopiera konceptet.

Aftonbladet har redan berättat om Eklundshof initiativ att skänka matlådor till Stadsmissionen. Nu väljer fler restauranger att kopiera initiativet.

– Fler restauranger har faktiskt hört av sig efter att ha läst om Eklundshofs initiativ. Bland annat har Terrassen hört av sig, och de väljer nu att kopiera konceptet, säger säger Johanna Wahlby, föreståndare på Stadsmissionens verksamhet Matcentralen.

Hur har matlådorna tagits emot?
– Vi fick de första matlådorna i fredags, och det har varit otroligt uppskattat bland alla. Många av de vi möter är äldre och i riskgrupper. Vissa är också sjuka, så att kunna erbjuda matlådor med riktigt bra lagad mat är perfekt när de själva inte riktigt orkar laga maten själva.

Vad tycker du om initiativet?
– Väldigt smart, eftersom man både kan stötta restaurangen och samtidigt de mest utsatta. En riktigt win-win.

Hur märker ni av krisen annars?
– Framförallt får vi mindre mat från butikerna nu när det hamstras för fullt. Samtidigt har flera grossister hört av sig som annars levererar mycket till restauranger och skolor. Vi har också fått samtal direkt från restauranger, caféer och även Uppsala universitet.

Bobby på Sherlock's Pub lagar till maträtter som ska skänkas till Stadsmissionen.

500 matlådor på bara några dagar

Det var i torsdags som Eklundshof gick ut i sociala medier och uppmanade de som kan att skänka en matlåda genom att swisha 65 kronor för varje matlåda, som Eklundshof sedan tillagar och skänker till Stadsmissionen.

Bara några dagar efter inlägget på Facebook, som spreds som en löpeld, hade man sålt nästan 500 matlådor.

– Senast jag såg hade inlägget delats över 160 gånger och nått över 25 000 personer, och redan i helgen hade Uppsalaborna skänkt närmare 500 måltider. Jag är helt mållös – och glad, berättade Kajsa Bennbom Lindner, Vd för Eklundshof.

Terrassen hyllar och kopierar Eklundshofs koncept.

Terrassen kopierar konceptet

Terrassen, som tidigare har hyllat Eklundshofs initiativ, hoppas snart kunna leverera sina första matlådor.

– Det var ett otroligt medmänskligt och smart initiativ. Behovet finns ju, både för Stadsmissionen, men också för oss att kunna sysselsätta personalen och inte låta mat gå till spillo, säger Karolina Svensson på Terrassen som redan har börjat få in flera beställningar på matlådor.

– Vi lade ut det här igår (läs måndag) i våra sociala kanaler, och hittills har vi fått in ett 50-tal beställningar. Förhoppningen är att vi ska börja leverera ut de första på tisdagen eller onsdagen.

Hur har ni påverkats av den här krisen?
– Vi är verkligen påverkade av situationen, som så många andra går vi på knäna och är i stort behov av riktiga krafttag från myndigheter för att överleva. Samtidigt har jag en förståelse för att det är så här just nu, säger Karolina Svensson som hoppas kunna fortsätta med det här initiativet även efter krisen.

– Det finns en urkraft i vår bransch och det värmer att se alla initiativ som dyker upp med förslag på kreativa lösningar och olika former av stöttning mellan aktörer. Stadsmissionen behov gäller varje dag och året om, framförallt att få matlådor, så jag hoppas att vi kan fortsätta med det här även när läget blir mer normalt.

ANNONS