”Kungslinjen” till Tyskland stänger för alltid

Uppdaterad 2020-04-09 | Publicerad 2020-04-08

Sista färden. Stena Line har drabbats hårt av epidemin och kommer inte att öppna linjen mellan Trelleborg och Sassnitz igen.

En av Europas äldsta färjelinjer lägger ner. Stena Line kommer inte att öppna färjelinjen mellan Trelleborg och Sassnitz igen, rapporterar Sydsvenskan.

Linjen stoppades tillfälligt den 14 mars, dagen efter att Danmark stängde gränsen mot Sverige. Nu meddelar rederiet att man linjen är hotad permanent. Orsaken är pandemin covid-19.

En av Europas äldsta linjer

Stena Line har redan inlett diskussioner med arbetstagarrepresentanterna (Betriebsrat) i Tyskland.

”Att planera för att stänga ner ”Kungslinjen”, en av de äldsta färjelinjerna i Europa, är ytterligare ett tråkigt besked. Jag tänker särskilt på våra medarbetare ombord och i Sassnitz. Med anledning av COVID-19 kommer vi att förlora hela högsäsongen i år och räknar inte med att passagerartrafiken kommer att återhämta sig inom en överskådlig framtid. Det gör det omöjligt för oss att driva vidare verksamheten på denna linje som i stort sett helt och hållet är beroende av passagerartrafik, säger Niclas Mårtensson, VD på Stena Line, i ett pressmeddelande.

300 000 turister per år

Stena Lines fartyg är så kallade RoPax-färjor och transporterar både frakt och passagerare. Under de senaste åren har linjen Trelleborg-Sassnitz transporterat knappt 300 000 turister per år samtidigt som godsvolymerna och järnvägstrafiken på linjen minskat till mycket låga volymer. På grund av pandemin covid-19 har rederiets passagerarverksamhet minskat drastiskt i hela linjenätverket, skriver företaget.

Stena Line kommer att fortsätta transportera frakt och passagerare på två färjelinjer mellan Sverige och Tyskland.

Linjen Trelleborg-Rostock trafikeras av färjorna Skåne och Mecklenburg-Vorpommern och erbjuder just nu 40 avgångar per vecka.

Linjen Göteborg-Kiel trafikeras av färjorna Stena Scandinavica och Stena Germanica och erbjuder fortfarande 12 avgångar per vecka.