Butiker försvinner i Östersunds stadskärna: Det var bara panik

Uppdaterad 2022-01-10 | Publicerad 2022-01-09

ÖSTERSUND. Butiksdöden fortsätter dra fram genom svenska stadskärnor.

Med pandemin har det gått ännu snabbare och bara i Östersund har 12 verksamheter lagts ner – men nu ser man framåt.

– Vi har sett att vissa har hittat bättre affärsmodeller på grund av corona, säger centrumledaren Calle Hedman.

Det snöklädda och julpyntade centrumet är fullt av fyndsugna östersundare när Aftonbladet besöker staden i mellandagarna.

Längs med Prästgatan, Östersunds stora kroppspulsåder, flaggar butikerna om lukrativa rea-erbjudanden och nyårsinspiration, men står också redo att ta tillbaka en och en annan oönskad julklapp.

”Var bara panik”

Mitt i centrum, bokstavligen, befinner sig centrumledaren Calle Hedman som trots ledighet letat sig ut i mellandagsvimlet.

– Jag var förbi och pratade med några butiker innan, och de sa att det ändå har varit en bra julhandel. Alla var ju livrädda inför hur det skulle bli, men det verkar som att många kunder är lugnare i år. Förra året var det bara panik, säger Calle Hedman och visar en lista över alla planerade evenemang i staden som ställts in under det gångna året.

Centrumledaren Calle Hedman säger att det är tydligt att Östersund är en evenemangsstad, vilket märkts under pandemin.

Coronapandemin har slagit hårt mot stadens näringsidkare, och totalt tolv verksamheter har försvunnit i Östersund under det gångna året.

Tuffast har det varit för detaljhandeln samt restaurang- och hotellbranschen.

– Samtidigt har fem nya verksamheter öppnat men när det var som värst så trodde jag att siffran över antalet nedlagda verksamheter skulle vara runt 20 stycken. Så på så sätt är det bättre än vad jag vågat hoppas på, säger Calle Hedman.

Även stadens geografiska läge kom att spela in när pandemin slog till.

– Det blev tydligt att vi är en evenemangsstad och att vi lever väldigt mycket på norrmännen som kommer hit. När båda plötsligt försvann så drabbades vi hårdare än många andra städer.

Under pandemin har 12 verksamheter fått lägga ner i Östersund.

Kritiska till regeringens retorik

Vidare säger han att både han och kollegor i andra städer varit kritiska till regeringens retorik och framförhållning kring restriktionerna.

– De verkar inte riktigt ha förstått hur starkt deras ord väger. Vad de säger och hur de säger det får otroligt stora konsekvenser på det lokala näringslivet, menar Calle Hedman som redan innan pandemin stod inför utmaningen att utveckla stadskärnan för framtidens handel.

– Östersund är en väldigt levande stadskärna men som står inför extrema utmaningar då den fysiska handeln bara fortsätter att minska. Pandemin har påskyndat det, liksom konkurrensen från e-handeln. Dagens aktörer måste därför ha fler ben att stå på och inte tänka att man bara är en fysisk butik eller en e-handlare.

Ytterligare en fråga som återstår att besvara är vad stadskärnan ska ha för roll i framtiden när allt fler tjänster blir digitala och fler jobbar hemifrån.

– Jag tror att det kommer vara mycket mer upplevelser, kultur, mat och dryck, men även en del handel. Allt i en mix, säger Calle Hedman.

Jazzköket har funnits i tio år.

Nära att stänga fler gånger

En som har tvingats tänka om är Kristoffer Andersson som tillsammans med partnern Hedda Perström driver restaurangen Jazzköket sedan tio år tillbaka med tillhörande saluhall och bistro.

– På grund av pandemin har vi varit tvungna att varva ned lite och ändra om en del i verksamheten. Saker som vi hade tänkt göra i framtiden har blivit av nu i stället, som take away och webbshop.

– Samtidigt har vi varit nära att behöva stänga några gånger då det varit problem med stödpaketen. Då vi jobbar med så pass små marginaler och redan är en utsatt bransch är det tight som det är.

Kristoffer Andersson har ändrat om en del i verksamheten för att få det att gå runt.

Dock har pandemin gjort Kristoffer Andersson ännu mer säker på sitt koncept som fokuserar på hållbarhet, nollsvinn och lokala råvaror.

– Många länder stängde ju helt, och om det händer igen så saknar vi import och export. För oss är det därför viktigt att värna det som finns omkring oss och ta tillvara på allt. Det har hela tiden varit en drivkraft för oss att visa att det går att driva en hållbar restaurang.

”Behöver helt andra muskler”

En annan som har försökt anpassa sin verksamhet till den framtida utvecklingen är Malin Savehed som driver Hamngatan 12, som är både inredningsbutik och café.

Företaget grundades 2001, och har sedan dess gått igenom flera olika utvecklingsfaser.

– Det började som enbart inredningsbutik och på den tiden var det jättelätt att driva butik. Men under de tio år som gick så förändrades handeln radikalt. Det var många faktorer som bidrog, bland annat började internet ta stora delar, börskraschen 2008 men även mer fokus på hållbarhet. Sedan dess har det bara gått långsamt nedför.

Malin Saveheds verksamhet har klarat sig bra.

Under drygt åtta år testade Malin Savehed att parallellt driva en e-butik, men konkurrensen från större företag blev till slut för stor.

– Oftast står en ägare bakom många plattformar och som litet företag har man ingen chans mot det. Man behöver ha helt andra muskler.

Kring 2016 fick hon dock möjlighet att ta över lokalen bredvid, som tidigare hade fungerat som soprum.

– Min ursprungsidé var att det skulle vara inredningsbutik i hela lokalen men när det väl var ett faktum att vi fick ta över var det inte aktuellt längre eftersom det knappt bar sig att ha den lilla affären. Jag kände att vi i stället behövde göra något hållbart och som triggar de mjuka värdena hos människor och som kan bli som en upplevelse.

Flera tror att vägen framåt är en kombination av mötesplatser och handel för att stadskärnan ska klara sig.

Blir en död stad

Lokalen totalrenoverades och 2018 invigdes i stället ett café och bistro i direkt anslutning till inredningsbutiken. Något som gett positiv effekt på framförallt den sistnämnda.

– Första året med caféet så ökade butiksintäkterna med 30 procent. Det vi saknade tidigare var ett naturligt flöde som vi har nu. Antingen kommer man först in i butiken och tar sedan en fika eller tvärtom, berättar Malin Savehed.

Trots tuffa coronatider upplever hon att företaget har klarat sig bra.

– Den här tiden förra året var det helt dött. Då hade vi inga gäster alls. Men jag känner att de flesta inte är lika rädda längre och har, liksom vi, lärt sig hur det funkar med restriktioner och avstånd.

Även Malin Savehed tror likt Calle Hedman att framtidens stadskärna behöver en kombination av både mötesplatser och handel.

– En stad utan handel blir en död stad. Den måste leva hela dygnet.