Hård lärarkritik mot regeringens politik: ”Vanföreställning”

Publicerad 2023-06-02

Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande för Sveriges lärare.

Sverigedemokraterna vill slopa modersmålsundervisningen och regeringen har sjösatt en utredning om dess framtid.

Men bland lärarkåren är stödet för undervisningen mycket stort, enligt en ny undersökning.

– Modersmålsundervisning står inte i opposition till språkutvecklingen i svenska, tvärtom. Regeringen måste släppa den vanföreställningen, säger Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande Sveriges Lärare.

Fackförbundet Sveriges lärare har undersökt hur lärare ser på modersmålsundervisningen i skolan. Bakgrunden är att regeringen vill förändra undervisningen ”i syfte att den inte negativt påverkar integration eller elevens kunskapsutvecklingen i svenska språket”.

Nio av tio grundskolelärare och åtta av tio gymnasielärare tar avstånd från påståendet att undervisningen skulle ha en sådan negativ påverkan, enligt undersökningen.

– Beskedet från lärarna går inte att missförstå, säger Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande för Sveriges lärare i en kommentar.

Hon uppmanar regeringen att släppa ”vanföreställningen” och istället ge ämnet rätt förutsättningar.

”Utredningen är överflödig”

Regeringen ska tillsätta en utredning om modersmålsundervisningen. Sverigedemokraternas mål med den är att ämnet slopas och ersättas med svenskundervisning. Ansvarig minister, liberalen Lotta Edholm har dock gjort klart att det inte finns något i Tidöavtalet om att regeringen ska gå den vägen.

Johanna Jaara Åstrand är kritisk till utredningen.

– Utredningen är inte bara överflödig, utan i strid med befintlig forskning på området. Vad regeringen borde göra är i stället att utveckla och stärka modersmålsundervisningen. Förutom att det skulle ge alla elever rätt till sin identitet så är det i linje med lärarnas erfarenheter och den fakta som redan finns, säger hon.

Aftonbladet har utan framgång sökt skolminister Lotta Edholm (L).

Skolminister Lotta Edholm (L).