Helen Sjöholm i ny musikal om psykisk ohälsa på Uppsala Stadsteater

Publicerad 2020-03-01

En av Sveriges mest älskade sångare, Helen Sjöholm, är Uppsalaaktuell med den prisbelönta musikalen ”Next to normal”. En föreställning om bipolaritet och psykisk ohälsa som sätts upp på Uppsala Stadsteater i vår. Aftonbladet har träffat Helen Sjöholm och motspelaren, musikalstjärnan Rolf Lydahl.

– Vi har brutit ihop i omgångar, gråtit och skrattat mycket, berättar skådespelarna.

Helen Sjöholm och Rolf Lydahl spelar Diana och Dan i musikalen ”Next to normal”.

Helen Sjöholm har förvandlats till en biljettcentral, berättar hon. Hon sitter i en soffa på Uppsala stadsteater med motspelaren Rolf Lydahl och en diger hög kuvert och biljetter i famnen. Klockan tickar, avtackning ska repeteras, uppspelt premiärstämning råder inför uppförandet av ”Next to Normal”. Och musikalstjärnorna i soffan är överens: det är en drömmusikal och karaktärerna Diana och Dan är drömroller.

– Alla människor, oavsett vem man är, kan hitta beröringspunkter i den här musikalen. Alla har vi blivit svikna, man kanske har förlorat någon eller varit med om traumatiska händelser som präglar en. Det är väl det som gör att den är så drabbande, säger Rolf Lydahl.

– Verkligen. Sedan vi började repetera har vi brutit ihop i omgångar, gråtit – men också skrattat mycket, säger Helen Sjöholm.

”Väldigt förtjust i Uppsala”

Det är en modern musikal, ett kammarspel. Handligen kretsar kring en familj där mamman Diana (Helen Sjöholm) tampas med bipolaritet. De anhöriga, maken Dan (Rolf Lydahl) och parets barn, pendlar tillsammans med Diana mellan förtvivlan och maniska lyckorus. Broadwaymusikalen hade urpremiär 2008 i New York och blev belönad med tre Tony Awards och även Pulitzerpriset. På Uppsala stadsteater sätts den upp i Ronny Danielssons regi (”Big Fish”, ”Cabaret”). Publiktrycket var hårt direkt och Uppsala stadsteater utökade speldatumen med flera föreställningar redan i december.

– Diana har det tufft, säger Helen Sjöholm, men jag undrar om inte det är de familjemedlemmar som finns runtom som kanske har det allra tuffast? Man kan ju inte värdera vem som mår sämst men just det här, hur man påverkas av att leva nära någon som är så oberäknelig, att växa upp och ha en sådan mamma – vad gör det med en?

Det är första gången både Helen Sjöholm och Rolf Lydahl står på scen på Uppsala stadsteater och har i och med detta anslutit sig till den talrika mängden pendlare som dagligen tar sig mellan Uppsala och Stockholm.

– Jag stormtrivs här från första början, säger Helen. Jag tycker att det är en otroligt trevlig teater. Och pendlingen har gått jättebra – hittills, peppar, peppar. Jag är väldigt förtjust i Uppsala.

Skådespelarna beskriver arbetet med musikalen som intensivt och drabbande.

Drabbande

Rolf Lydahl har de senaste åren medverkat i älskade musikaler som ”Fantomen på operan”, ”My fair lady” och ”Billy Elliott”. Under våren är han också aktuell med Leif GW Perssons serie Bäckström. Han berättar att materialet i ”Next to Normal” kom väldigt nära inpå, på ett sätt som överraskade honom.

– Ibland har man inte klarat av att genomföra scener för att det har varit så drabbande. Jag har hållit på i 40 år men jag har aldrig varit med om det innan, att materialet har legat så nära — vad ska man kalla det? — ja, själen. Det har varit fantastiskt också såklart.

Skådespelarna beskriver ett intensivt arbete med många utmaningar. På plats under repetitionerna fanns en psykiater som hjälpte vid hanteringen av sjukdomsbilden. Men föreställningen går inte i moll trots det tunga ämnet och avsaknad av bensprattel på scen.
– Jag tror och hoppas att man känner hopp när ridån går ner.

Ur musikalen ”Next to Normal”: Stina Nordberg (dottern), Rolf Lydahl (pappan), Helen Sjöholm (mamman) och på taket, Martin Redhe Nord (sonen).

Inte sentimental

Den som bävar för trånsjuka stråkar kan andas ut.
– Det är i princip pop och rock får man säga, säger Helen. En sån här historia hade lätt kunnat bli sentimental, det hade nog varit lätt att känna att det mjölkas. Men det mjölkas inte, det är inte tårsmäktande. Det har varit en fröjd att jobba med musiken.

Hur är det då med lynnet så kort innan premiär? De är. Helt. Slut. Men samtidigt – svävar nästan av iver.

— Repetitionerna har varit väldigt intensiva och krävande, berättar Helen Sjöholm. Man måste gräva måste djupt in i sig själv för att nå de här känslorna, de går inte att fuska fram. Så därför är man helt uttömd. Men man älskar också materialet, vill göra det rättvisa och knyter hur många knutar som helst runt sig själv. Men nu är det dags att slappna av och köra.

”Next to Normal” har premiär 29 februari på Uppsala Stadsteat