Skönhets-influencers driver kampen på nätet

Lägger smink och mode åt sidan – utbildar följarna i antirasism: ”Som svart kvinna är jag utsatt”

Av: Natalia Kazmierska

Publicerad:
Uppdaterad:

I vanliga fall lägger de mest ut bilder om stil och mode. Men i Black lives matter-rörelsen har flera skönhets-influencers blivit starka röster på nätet. 

– Jag måste protestera och göra allt jag kan, säger Edna Abdiaziz, 23, youtuber från Örebro.

I amerikansk media har svarta influencers lyfts fram som en drivande kraft i protesterna efter dödsmisshandeln av George Floyd. Även i Sverige har mängder Instagramstjärnor och youtubers blixtsnabbt spridit information och använt sina sociala medier-konton för att lära upp följarna om rasismen.

För Edna “King Edna” Abdiaziz, 23, från Örebro, som har över 200 000 följare på Instagram och gör smink-tutorials med hundratusentals visningar på Youtube, var det självklart att sprida information om Black lives matter.

Hon har själv sett nära anhöriga utsättas för polisvåld, och fått glåpord kastade efter sig på gatan i Sverige.

– Inte en gång tänkte jag att det här inte rör mig som bor i Sverige eller att jag har mitt smink att fokusera på. Jag är svart, muslim och kvinna och det här påverkar mig och min familj varje dag, säger hon.

– Det är absurt att tänka att jag kan bli dödad på grund av min hy, säger Edna Abdiaziz, youtuber och skömhets-influencer.
Foto: Privat/Instagram
– Det är absurt att tänka att jag kan bli dödad på grund av min hy, säger Edna Abdiaziz, youtuber och skömhets-influencer.
Foto: Jerker Ivarsson
”Svenskar är väldigt duktiga på att säga ’det där finns inte här’. Vi vill inte erkänna problemen som vi har vi vårt eget land”, säger Aysha Jones om Black lives matter.

Pressar modeföretag att ta ställning

Influencers har ofta hånats för att vara vandrande reklampelare, men Edna Abdiaziz pekar på hur hon snarare kan sätta press på modeföretagen hon jobbar med:

– Jag vill inte representera företag om de inte gör vad de ska för Black lives matter. De vill tjäna pengar på hur jag ser ut, på mina följare som ser ut exakt som jag, som är muslimer och bär sjal. Ska jag rekommendera deras produkter när de inte gör sin del och supportar mig?

Många kommersiella jättar som Spotify, Apple, Netflix och även flera svenska modemärken gick med i antirasistiska uppropet #blackouttuesday som färgade sociala medieflöden svarta i tisdags.

Influencern Isatou Aysha Jones, 34 ,från Stockholmsförorten Tensta, var den som tog initiativ till eventet i Sverige. Hon protesterade själv utanför amerikanska ambassaden i Stockholm.

– Som svart kvinna från Tensta är diskriminering ett faktum. Så fort jag kommer bortanför Rinkeby är jag beredd på att få rasistiska kommentarer, säger hon.

”Modeindustrin har dubbelmoral”

Aysha, som hon kallar sig, är entreprenör i skönhetsbranschen, har arbetat som modell och varit ansiktet utåt för sminkmärken. Men hon har också blivit av med sponsorsamarbeten på grund av sin aktivism. Kanske även följare som blivit obekväma.

Foto: Jerker Ivarsson
”Influencers tar ställning snabbt. Sen får man se till att det inte blir att man står upp för ’black power’ just i dag, utan fortsätter ta ställning”, säger Aysha Jones, influencer och entreprenör från Tensta.

– Jag är ju bråkiga influencern som säger vad jag tycker. Det passar sig inte riktigt varken i den svenska modeindustrin eller skönhetsindustrin. Problemet är modeindustrins dubbelmoral – jag ser väldigt många svenska varumärken som lägger ut hashtaggen nu; skönhetsmärken, pr-byråer, modeföretag. De vill vara med i kampen. Men vad händer sen? Vad gör ni i dag och i morgon?

Aysha har själv varit utsatt för väktarvåld, när hon försökte stoppa ett bråk i ett köpcentrum. Hon kan räkna upp många svarta vänner, släktingar och bekanta som enligt henne utsatts för diskriminering, våld och hot från ordningsmakten. Händelser man inte alltid läser om i traditionella medier.

Aktivisten – den nya influencern?

I USA pratar man nu om svarta influencers som allt viktigare för att sprida videoklipp och information om övergrepp.

– Medias vithet spelar en stor roll. För första gången nu är det svarta personer och influencers som kan sätta tonen. Aktivist är den nya influencern, ingen vill ju se bilder på latte på Stureplan längre, säger Aysha.

Men också mellan svenska influencers har det uppstått konflikter de senaste dagarna kring vem som engagerar sig på “rätt sätt” under Black lives matter-demonstrationerna. Vissa är en “ängel online”, men struntar i att verkligen försöka förändra något hos sig själv, menar Edna Abdiaziz:

– Jag har sett många influencers som tar sig tid att lyssna, utbilda sig i hur man ska hjälpa till. Men vi får se hur det blir – bara en liten trend för vissa, och sen tillbaka till sina gamla vanor. Kommer de reagera även efteråt när de hör rasistiska kommentarer på bussen?

”Det är färre svarta människor här – man kan inte jämföra med USA. Här filmar man inte heller så mycket, för folk känner sig obekväma och går åt sidan istället”, tror Edna Abdiaziz, Instagramstjärna och youtuber.
Foto: Jerker Ivarsson
Aysha drog igång George Floyd- protesterna här i Sverige som ledde till svarta rutor på Instagram i tisdags.

LÄS VIDARE

Publicerad: