Fastkilade båten skapar kris för handeln

Publicerad 2021-03-26

Ett enormt lastfartyg sitter fastkilat i Suezkanalen och skapar kris för världshandeln.

Det är totalstopp i en av världens viktigaste handelsleder.

– Det är enorma kapital som sitter fast i kanalen. Det stora problemet är den korvstoppning som kommer ske när fartyget väl lossnar, säger Fredrik Hermansson, agent för rederiet Evergreen.

Hundratals fartyg lastade med gods för enorma summor sitter fast i trafikstockningar på båda sidor av Suezkanalen.

Det panamaflaggade fartyget Ever Given var på väg från Yantian i Kina till Rotterdam när det på tisdagsmorgonen gick på grund i kanalen. Sedan dess har inga fartyg kunnat passera.

Ever Given är ett av det största fartygen som finns på världshaven. Det är 400 meter långt och nära 60 meter brett. Det motsvarar höjden av nästan två ”Turning torso” eller fyra allsvenska fotbollsplaner. Nu ligger det på sniskan i den 200 meter breda kanalen.

Ombord finns 20 000 containrar, fullastade med varor avsedda för den europeiska marknaden. Ett par hundra containrar ska till Sverige, med allt från konsumtionsvaror som ska direkt ut i handeln, till varor som ska förädlas av svensk industri.

Historiskt haveri

Att få loss skeppet är en kamp mot klockan. Suezkanalen är den viktigaste transportvägen mellan Kina och Europa. Aldrig tidigare har den varit med om ett så här stort haveri.

Omkring 30 procent av all världens containerlast och 10 procent av all olja och gas passerar genom kanalen varje år. Den brittiska sjöfartstidningen Lloyd’s List beräknar att varje dygn som trafiken står stilla innebär ett inkomstbortfall på närmare 10 miljarder dollar för de inblandade aktörerna.

Man jobbar frenetiskt med att få loss fartyget. Hela världens expertis är involverad, berättar Fredrik Hermansson, vd för Greencarrier och agent för det internationella rederiet Evergreen. Grävmaskiner försöker röja undan sand och gyttja runt skrovet för att frilägga jättefartyget. Bogserbåtar arbetar samtidigt med att dra loss det från grundet. Men det kan ta veckor att få loss fartyget, vars för kilat sig fast i ena sidan av kanalen.

– Vad man hoppas på är på tidvatten, ta hjälp av naturlagarna och det som finns. Samtidigt försöker man gräva runt fartyget och få till tillgängliga resurser i form av bogserbåtar, säger Fredrik Hermansson.

Besvärligt väder

Varför fartyget gick på grund är ännu inte helt fastställt. Den officiella förklaringen är att det var kraftiga vindbyar, med hastigheter på 30 knop eller cirka 15 meter per sekund.

– Det kanske inte låter så mycket, men med tanke på fartygets storlek och framförallt all last är det ett otroligt vindfång i en smal kanal, säger Fredrik Hermansson.

Embryot till något mycket större

Den internationella distributionskedjan är redan pressad av pandemin. Redan innan fartyget körde fast hade man stora problem i containerflöderna med flera veckors förseningar. Nu är man orolig för att situationen i Suez kan förvärra situationen ytterligare.

– Det är enorma kapital som sitter fast i kanalen. Men det här är embryot till något mycket större. Det stora problemet är den korvstoppning som kommer ske när fartyget väl lossnar, säger Fredrik Hermansson.

Blockeringen har satt stopp i hela maskineriet. Alla hamnar och terminaler mellan Asien och Europa påverkas.

– Vi kan redan förutse att vi kommer ha stora störningar i logistikflödena vilket innebär stora förseningar under en lång tid framöver, säger Fredrik Hermansson.

Enligt honom kan det dröja en bra bit in på hösten innan man hittar tillbaka till någon typ av normalläge vad gäller export och import.

Framförallt kommer de stora europeiska hamnarna att drabbas. De svenska hamnarna har goda förutsättningar för att hantera lasten när den väl kommer hit.

– Men vi är beroende av hamnarna på kontinenten. Där ser vi stora problem med omlastningar och liknande.

Det fastkilade jättefartyget ligger på tvären i Suezkanalen.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln