Så ska Skånetrafiken få bukt med tjuvåkare

Publicerad 2019-10-09

På bussarna kommer kontrollerna öka.

Alltfler tjuvåkare blir fasttagna när de färdas med Skånetrafiken.

För att få bukt med de biljettlösa resenärerna kommer nu fler kontrollanter att vistas på bussarna.

”Vi gör kontroller både på tåg och buss och kommer from jan 2020 öka med ca 300 000 kontroller på totalen årligen”, skriver Mikael Thomasson, Chef Företag & Partners vid Skånetrafiken.

I måndags rapporterade SVT Skåne att antalet tjuvåkande på Skånetrafikens bussar ökar. I år har i snitt över 1500 biljettlösa resenärer i månaden blivit tagna av kontrollanter. Någonting som enligt SVT innebär en ökning på 12 procent jämfört med snittet 2018.

”Vi ser inte att andelen som har ogiltiga biljetter ökar mycket utan marginellt, när vi mäter ligger vi idag på ca 1,5 % på totalen och ser att det har ökat med ca 0.1-0,3 % sedan 2018. Dock har vi gjort fler kontroller på buss i städer samt tågsträckor där vi ser behov: på tågsträckor där det är korta stopp samt resor över bron, på städer med linjer som har påstigning via alla dörrar. Det betyder att kontrollanterna skriver ut fler tilläggsavgifter (ca 1500 i månaden ökning med ca 170 st i månaden)”, skriver Mikael Thomasson, Chef Företag & Partners vid Skånetrafiken, i ett mejl till Aftonbladet.

Över tre miljoner kontroller väntar

Vad ska ni göra för att de ska minska?

”Vi ser framförallt det proaktiva arbetet som viktigt. Genom att kontrollanterna är synliga ute i vår trafik motverka att man åker utan eller med felaktig biljett. Vi gör kontroller både på tåg och buss och kommer from jan 2020 öka med ca 300 000 kontroller på totalen årligen”

I dag görs årligen drygt 3,3 miljoner kontroller av Skånetrafiken och från och med i januari kommer ytterligare drygt 300 000 kontroller genomföras varje år.

Ökar busskontrollerna

”Vi har arbetat och arbetat kontinuerligt med det proaktiva arbetet men med fler kontroller kommer vi också bli mer synliga. Ökningen av antalet kontroller kommer ske på buss”, skriver Mikael Thomasson.

Var är problemet med tjuvåkning som störst?

”Vi ser det framförallt på tågsträckor där det är korta stopp samt resor över bron, på buss är andelen utan giltig biljett något högre i de städer med bussar som har påstigning alla dörrar”.