Så kommer rysk olja in i Europa på smygvägar

Ute på internationellt vatten pumpar ryska fartyg över olja till grekiska fartyg.

På så sätt fortsätter oljan att strömma in i Europa – trots EU:s sanktioner.

Det rapporterar Deutsche Welle som följt med ett grekiskt journalistteam ut på öppet vatten.

Sedan nya sanktioner trädde i kraft i april får ryskflaggade fartyg inte längre lägga till i EU:s hamnar.

Men rysk olja når fortfarande EU – via dolda sjövägar.

Tyska tidningen Deutsche Welle har följt med ett journalistteam som undersöker hur rysk olja pumpas över till Europa utanför grekiska Lakonien.

De ryska fartygen kommer in via Svarta havet. Sedan transporteras oljan över till grekiska tankfartyg – och vidare till Europas länder.

Deustche Welle har tillsammans med ett grekiskt journalistteam dokumenterat hur grekiska fartyg pumpar in olja från ryska fartyg på internationellt vatten.
Deustche Welle har tillsammans med ett grekiskt journalistteam dokumenterat hur grekiska fartyg pumpar in olja från ryska fartyg på internationellt vatten.

”Problemet ligger i EU:s händer”

Fartygsägarna anser inte att de gör något olagligt, i och med att Grekland inte kan bryta mot sanktionerna på öppet vatten.

Även om det inte är olagligt finns ett moraliskt dilemma, menar Thodoris Chondrogiannos från journalistnätverket Reporters United.

– De grekiska fartygsägarna äger även många tv-kanaler där man rapporterar att Rysslands krig i Ukraina är dåligt. Men samtidigt fortsätter de att transportera ryska fossila bränslen över hela världen, säger han till DW.

Och grekiska politiker som DW pratar med anser att det snarare är EU behöver göra något åt saken.

– Den ryska oljan går inte till Grekland, den går till hela Europa. Så problemet ligger i EU:s händer, säger parlamentsledamoten Stavros Arachovitis till DW.

”Ballongliknande” skydd ska hindra fartygen från att stöta in i varandra.
”Ballongliknande” skydd ska hindra fartygen från att stöta in i varandra.

EU överens om oljestopp

Även Nikkei Asia har rapporterat om rysk olja som kommer in i Europa på smygvägar.

Enligt deras analys har 41 fartyg pumpat över olja från ryska fartyg sedan kriget inleddes i februari.

Genom att spåra fartygens AIS-signaler har man kunnat se att den ryska oljan sedan nått hamnar i Grekland, Belgien, Storbritannien och andra europeiska länder.

EU har kommit överens om att stoppa import av rysk olja. Stoppet sker gradvis och i början av nästa år räknar man med att förbudet trätt i kraft helt. Men redan i dag får företag som köper rysk olja hård kritik.

Experter befarar också att hemliga oljetransaktioner ute till havs kommer att fortsätta även efter att oljestoppet trätt i kraft.

Publisert: