Föraren i dödskraschen saknade körkort

Av: Susanna Nygren

Publicerad:

Det var inget fel på bilen när fyra unga människor dog på E6:an vid Olskroken. Det visar polisens tekniska undersökning.

Polisen har även avskrivit misstanken om en utomstående gärningsperson.

– Det är ingen som har prejat bilen på något sätt, säger Andreas Gabrielsson, förundersökningsledare.

Den våldsamma kraschen den 16 februari där fyra unga människor dog har utretts som grov vårdslöshet i trafik och grovt vållande till annans död. Polisen misstänker inte att någon utomstående har varit inblandad och orsakat olyckan.

– Utredningen kommer inte leda till något åtal. Den misstänkte är föraren och denne är avliden, säger Andreas Gabrielsson, förundersökningsledare vid trafiksektionen, Göteborg.

Utredningen av olyckan är snart klar berättar han. Nu väntar man bara på ytterligare protokoll från Rättsmedicinalverket. Efter det kommer anhöriga underrättas om vad man kommit fram till. Klart är att någon utomstående gärningsman inte misstänks ha orsakat olyckan.

– Det är ingen som har prejat bilen på något sätt, säger Andreas Gabrielsson, förundersökningsledare.

Olycksplatsen på E6 i närheten av Olskroken
Foto: Thomas Johansson
Olycksplatsen på E6 i närheten av Olskroken
Foto: PRIVAT
Systrarna Irma och Elma dog i kraschen.

Polisen har däremot inte lyckats ta reda på vart de fyra unga var på väg eller varför de färdades i hög hastighet.

– Vi har inte kommit fram till det. Vi har försökt på olika sätt att bena ut det, säger Andreas Gabrielsson.

Man vet inte heller varför den 21-årige mannen körde Elma Ustos bil. Något han inte hade laglig rätt till.

– Han hade inte körkort, konstaterar Andreas Gabrielsson.

Klart är att det var dåligt väder med kraftig vind och mycket regn natten till den 16 februari. Polisen har också fastslagit att mannen körde betydligt fortare än hastighetsbegränsningen.

– Ett vittne blir omkörd av bilen vid Gårdamotet. Han ser den 15 sekunder innan kraschen. Denne vet inte hastigheten men bilen kommer fort.

Joakim Elfving, Trafikverkets olycksutredare, berättar att det har varit svårt att få fram det exakta händelseförloppet. Inget vittne ska ha sett själva olyckan. Första bilisten kom strax efter det skett. Hans utredning har tagit fram ett möjligt förlopp där bilen av okänd anledning gör ett kast på vägbanan och far rakt in i spetsen av krockdämpningen.

– Bilen gör en uppåtgående rörelse. Den träffar krockdämparen lite ovanifrån. Därför har dämpningen inte kunnat göra det jobb som den ska, säger Joakim Elfiving.

Han förklarar att bilen slår i plåtmaterialet i krockdämparen och missar delvis kudden som ska skydda fordonet. Varpå bilen lyfter från vägbanan och kastas iväg.

En liknande olycka inträffade på samma plats, enligt Joakim Elfving, 2016. Men den fick inte dödlig utgång. Då träffade bilen kockkudden på bättre sätt.

– Det var förmodligen den höga hastigheten som gjorde att det gick så illa denna gång.

Så här gick olyckan till

Foto: Paul Wallander
Elma Ustos Audi kraschar rakt in mot räcket vid avfarten. Bilen lyfter mot marken och flyger cirka 16 meter in ett betongfundament längre fram.Bilen träffar fundamentet med taket före. Den faller sedan ned mot sidoräcket och landar på sidan. Polisen har haft svårt att bilda sig en uppfattning olyckans exakta förlopp. – Vi kan inte avgöra om de skulle mot Tingstadstunneln eller Partille, säger Andreas Gabrielsson, polisens förundersökningsledare.
Publicerad:

LÄS VIDARE